Ołtarz powstał w nieznanym warsztacie w trzeciej ćwierci XVIII wieku. W jego polu głównym umieszczono obraz przedstawiający Zwiastowanie, w zwieńczeniu Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny, a po bokach rzeźby dwóch nieznanych świętych.
Nastawa ołtarzowa architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Mensa drewniana o profilowanej krawędzi. Ołtarz sarkofagowy, na profilowanym cokole; na froncie intarsjowany wzór geometryczny. Kondygnacja ustawiona na cokole, ujęta parą zdwojonych filarów o kapitelach kompozytowych. Podpory dźwigają pełne belkowanie, wyłamane na ich osi, o wklęsło-wypukłym fryzie i silnie wysuniętym gzymsie oraz przerwany wolutowy przyczółek. W polu środkowym profilowana rama w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem segmentowym nadwieszonym z uskokiem, z obrazem „Zwiastowanie”. Przed filarami, na wklęsło-wypukłych postumentach dwie figury niezidentyfikowanych świętych. Zwieńczenie w formie leżącego prostokąta ujętego spływami wolutowymi, zamkniętego falistym gzymsem przechodzącym w zwrócone przeciwstawnie woluty. W polu rama o fantazyjnej formie zbliżonej do trójkąta z obrazem „Nawiedzenie św. Elżbiety”. Trzony filarów dekorowane kampanulami. W polu środkowym w przyłuczach ornament rocaille'owy. Rama obrazu na dłuższych bokach zdobiona rocaille'm. Nad polem środkowym na belkowaniu rocaille'owy kartusz z napisem w polu „Ave Maria gratia / Plena Dominus tecum / Luea. Ʌ”. W partii fryzu, na osiach podpór z trzech stron rozety. Struktura w całości laserunkowa, srebrzona, marmoryzowana; ornamentyka i profile złocone.
Ołtarz boczny w kościele w Brodach powstał w trzeciej ćwierci XVIII wieku w stylu rokokowym. Reprezentuje typ aediculowy, czyli jednoosiowej nastawy, ujętej parą podpór dźwigających belkowanie ze zwieńczeniem. Stanowi przykład jednego z najbardziej popularnych typów retabulum w XVIII wieku w Europie, najczęściej stosowanych do ołtarzy bocznych, skromniejszych od ołtarza głównego. Ołtarz zdobiony jest ornamentem rokokowym, adekwatnie do czasu powstania. Razem z drugim ołtarzem bocznym Ecce Homo powstał w nieznanym warsztacie rzeźbiarskim. Słowa zapisane w kartuszu są fragmentem Pozdrowienia anielskiego, czyli modlitwy popularnie nazywanej Zdrowaś Maryjo. Pierwsze słowa wypowiedział archanioł Gabriel w czasie zwiastowania (Łk 1, 28), kolejne św. Elżbieta podczas nawiedzenia (Łk 1, 42). Trzecia część modlitwy powstała dopiero w XIV wieku, w czasie epidemii dżumy w Europie.
Ołtarz boczny powstał w nieznanym warsztacie rzeźbiarskim w trzeciej ćwierci XVIII wieku w stylu rokokowym. W jego polu głównym umieszczono wizerunek Zwiastowania Najświętszej Marii Pannie, w zwieńczeniu obraz Nawiedzenia, a po bokach rzeźby dwóch nieznanych świętych.
Maria Działo, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-37