Ołtarz boczny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Jabłonka
Miejscowość
Podwilk
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Marcina
Kościół
Św. Marcina
Tagi
krucyfiks rzeźba XVIII wieku św. Jan Ewangelista św. Maria Magdalena
Miejsce przechowywania
nawa, południowa strona
Identyfikator
DZIELO/13849
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
XVIIII wiek
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Ołtarz po konserwacji w 2002 roku wykonanej przez Jana Szurka. Został zmieniony układ elementów dekoracyjnych, rzeźb oraz kolorystyka. Pierwotny wygląd ołtarza został opisany w kartach inwentarzowych WUOZ z 1964 i 1974 roku:

„Antependium (w 1974 roku) dekorowane płaskorzeźbionymi narzędziami Męki Pańskiej, z których w części środkowej znajdowały się: złocony bicz, jasnopopielata kolumna biczowania i złocona korona cierniowa wraz gwoźdźmi. U dołu po bokach, wraz z elementami ażurowej, złoconej i srebrzonej ornamentyki, umieszczone pozostałe Arma Christi: po prawej rękawica, po lewej czerwona szata Chrystusa. Tło antepedium w kolorach szarym i zielonym”. Nastawa ołtarza według kart z 1964 roku: „struktura nastawy brązowa, natomiast w 1974 roku zielona, kolumny marmoryzowane ze złoconym ornamentem roślinnym oplatającym spiralnie trzon. Inny układ ornamentów w bocznych polach części środkowej nastawy – mają formę pojedynczych podwieszeń umieszczonych w górnej partii, pod belkowaniem. Brak motywu kwiatu róży, który jest elementem wtórnie dodanym. W scenie Ukrzyżowania odmienny układ obłoków i aniołków (jeden z nich trzyma w dłoniach kielich) w partii tła (tu prawidłowy), widoczne także trzy wiązki promieni tworzących nimb wokół głowy Chrystusa. Figury asystencyjne ustawione po bokach części środkowej, poza niszą. Zmiany w kolorystyce sceny Ukrzyżowania: w 1964 perizonium szare, płaszcz Marii Magdaleny brązowy, w 1974 korona i skrzydła aniołów złocone, szaty Marii Magdaleny w kolorach: suknia szafirowa, płaszcz czerwony. Na miejscu obecnego tabernakulum w 1974 roku schodkowy postument, na którym ustawiona jest figura Madonny z Dzieciątkiem i klęczącym św. Jackiem (?). W zwieńczeniu zmieniony układ ornamentyki roślinnej, która w 1974 roku umieszczona jest na krawędzi spływów. W ówczesnym układzie na szczycie zwieńczenia niewielka promienista gloria z gołębicą Ducha Świętego, natomiast w tle figury Boga Ojca większa ilość promieni i odmienny układ obłoków. Zmieniony układ berła w dłoni Boga Ojca. W partii zwieńczenia zmienione figury aniołów”.

Opis

Nastawa ołtarzowa przyścienna, architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Ołtarz skrzyniowy, prostopadłościenny z kamiennym portatylem w drewnianej ramie. Antepedium drewniane, zdobione płyciną, w której umieszczony jest monogram Chrystusa. W narożach płaskorzeźbiony ornament akantowy z kratką oraz nałożonymi narzędziami męki Pańskiej: po lewej stronie czerwona suknia, o którą rzucano losy, po prawej stronie niebieska rękawica Malchusa. Tabernakulum (współczesne) w formie prostopadłościennej szafki flankowanej parą wolnostojących kolumienek o korynckich kapitelach, podtrzymujących profilowany gzyms płyty nakrywającej całość obiektu. Drzwiczki w formie zbliżonej do kwadratu zamknięte półkoliście, zdobione płaskorzeźbioną dekoracją ukazującą fragment postaci Chrystusa złożonego w grobie oraz motywu cierni, kwiatów i symboli eucharystycznych – kielich i chleb. Całość wkomponowana w dwa nakładające się na siebie koła.

Retabulum ustawione na wysokim, zdwojonym, uskokowym cokole. Nastawa ujęta parą kolumn korynckich. Kolumny wspierają przerwane, wyłamane ponad nimi belkowanie z wysuniętym gzymsem. Pola środkowe w formie prostokątnej wnęki zamkniętej półkoliście, ujętej profilowaną ramą. Wewnątrz pola rzeźbiona grupa Ukrzyżowania, w skład której wchodzi krucyfiks oraz figury Matki Boskiej, św. Jana Ewangelisty oraz św. Marii Magdaleny. Tło przedstawienia stanowi malarski pejzaż Jerozolimy oraz płaskorzeźbione figurki czterech aniołków i dwóch uskrzydlonych główek anielskich wśród srebrzonych obłoków. W partii fryzu motyw stylizowanej palmety. Po bokach nastawy uszy z liści akantu oplatające kratkę regencyjną. W pionowych polach flankujących główną scenę ołtarza ornamentyka roślinna liści akantu z rozetami, pomiędzy nimi motyw kwiatu róży.

Zwieńczenie o formie wklęsło-wypukłej, ujęte dekoracyjnymi spływami o formach roślinnych. W polu rzeźbione przedstawienie Boga Ojca na tle obłoków i promieni oraz figury dwóch aniołów usytuowanych na wysuniętych partiach belkowania po bokach zwieńczenia. Polichromia całości struktury ołtarza w odcieniach brązu, profilowania, detal architektoniczny i ornamentyka złocone i srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz został wykonany w XVIII wieku, reprezentuje typ aediculowy, czyli jednokondygnacyjnej, jednoosiowej struktury ujętej parą podpór dźwigających przerwane belkowanie, ze zwieńczeniem. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły twórcy tego retabulum. W polu głównym umieszczona jest grupa Ukrzyżowania z Matką Boską i św. Janem, która ilustruje scenę z Ewangelii św. Jana: „Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.” (J 19, 26-27). Dodatkowo w grupie Ukrzyżowania została przedstawiona Maria, jako Matka Boska Bolesna w nawiązaniu do fragmentu Ewangelii św. Łukasza: „Symeon zaś błogosławił Ich i rzekł do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, któremu sprzeciwiać się będą. A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu»” (Łk. 2, 34-35). W omawianym dziele ból Matki Boskiej został wyrażony poprzez charakterystyczny układ dłoni Marii oraz św. Jana zwany „affectus doloris”. Franz Lang (1654-1727), bawarski jezuita, autor wielu prac, w których opisał, jakie możliwości daje gra aktora w procesie edukacji religijnej gest ten omawia w następujący sposób: „Cierpimy i smucimy się, splatając dłonie na kształt grzebienia i unosząc je do serca albo opuszczając do pasa”. Podobnie jak aktor na scenie ma wzbudzać u widza poruszenie, tak i dzieło (obraz lub rzeźba) miały wywołać to samo uczucie u modlących się wiernych. Święty Jan został ukazany w typowym dla niego ujęciu ikonograficznym, jako młody mężczyzna, bez zarostu.

Streszczenie

Ołtarz został wykonany w XVIII wieku, reprezentuje typ aediculowy, czyli jednokondygnacyjnej, jednoosiowej struktury ujętej parą podpór dźwigających przerwane belkowanie, ze zwieńczeniem. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły twórcy tego retabulum. W polu głównym umieszczona jest grupa Ukrzyżowania z Matką Boską i św. Janem.

Bibliografia

Wiater Łukasz , "Z dziejów parafii św. Marcina w Podwilku", Podwilk 2017
Skorupa Andrzej, "Kościoły polskiej Orawy", Kraków 1997

Jak cytować?

Maria Działo, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-25

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności