Ofiarowanie w świątyni

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Pcim
Miejscowość
Stróża
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Pcim
Parafia
Najświętszej Marii Panny Królowej Polski
Tagi
Adam Bunsch malarstwo malarstwo monumentalne sztuka XX wieku witraż
Miejsce przechowywania
nawa kościoła
Identyfikator
DZIELO/12813
Kategoria
witraż
Ilość
1
Czas powstania
1959-1960
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków
Technika i materiał
szkło barwione w masie, ramki ołowiane
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Wszystkie prawa zastrzeżone

Dzieje zabytku

Zespół witraży w oknach nawy kościoła w Stróży został zaprojektowany przez krakowskiego malarza i pedagoga Adama Bunscha w latach 1959-1960. Witraże wykonano w zakładzie witrażowniczym „Bracia Paczka” w Krakowie. Na witrażu przedstawiającym Wniebowzięcie widnieje napis: „PROJEKT. A(DAM) BUNSCH. 1959” oraz „KRAKÓW / WYK(ONAŁ) ZAKŁ(AD) WITRAŻÓW BR(ACIA) PACZKA”. Ponadto, na witrażu ze sceną Bożego Narodzenia oraz na witrażu z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej umieszczono datę 1960 oraz kolejne sygnatury wskazujące na autorstwo Adama Bunscha.

Opis

Witraż w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście przedstawiający Ofiarowanie Chrystusa w świątyni. Scena rozgrywa się na stopniach świątyni jerozolimskiej. Z lewej strony kompozycji ukazana Maria trzymająca na ręku Dzieciątko Jezus oraz Józef klęczący na stopniach świątyni. Maria przedstawiona w dynamicznej pozie, w wykroku, z ciałem zwróconym w trzech czwartych w lewo, ręce wyciągnięte do przodu. Ukazana jako młoda kobieta o regularnych rysach twarzy, ubrana w biało-niebieską suknię z długimi rękawami oraz chustę w tych samych kolorach zarzuconą na głowę. Na stopach ma niebieskie buty. Dzieciątko Jezus siedzące na rękach Marii przedstawione frontalnie ze stopami wyciągniętymi do przodu i rękami uniesionymi do góry. Ubrane jest w krótką, białą tunikę. Na Marię i Jezusa z prawego, górnego rogu witraża spływają wielobarwne promienie. Ponad głową Marii ukazany miecz, nad Dzieciątkiem Jezus krzyż na tle promieni. Święty Józef został przedstawiony jako dojrzały, brodaty mężczyzna ubrany w czerwono-fioletowe szaty. Na głowie ma niebieską chustę. Jest on zwrócony przodem do widza. Ręce świętego są skrzyżowane na piersi. Wokół głów wszystkich, wymienionych postaci znajdują się żółte nimby. Z prawej strony kompozycji, na najwyższym stopniu schodów przedstawiono stojących Symeona i prorokinię Annę. Symeona ukazanego z lewego profilu wyobrażono jako starszego mężczyznę z długą, siwą brodą. Zwraca się on do podawanego mu przez Marię Dzieciątka Jezus, wyciągając w jego kierunku obie ręce i pochylając głowę. Starzec ubrany jest w strój kapłański, na który składa się długa, jasna tunika oraz żółto-niebieski przewiązany w pasie pomarańczową szarfą kaftan bez rękawów i biało-żółta czapka. U bosych stóp kapłana ukazano klatkę z dwoma białymi gołębiami. Stojąca nieco z tyłu prorokini Anna została ukazana jako starsza kobieta o pomarszczonej twarzy ubrana w niebieskie szaty. Na głowie ma zarzuconą niebieską chustę.

Zarys problematyki artystycznej

Na zespół witraży wypełniających okna nawy kościoła w Stróży składają się sceny ilustrujące wydarzenia z życia Marii i Chrystusa. Cykl narracyjny tworzą przedstawienia: Zwiastowania, Nawiedzenia św. Elżbiety, Bożego Narodzenia, Ofiarowania Jezusa w świątyni, Odnalezienia Chrystusa w świątyni oraz Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Zespół uzupełniają witraże z wyobrażeniami Matki Boskiej Fatimskiej, Najświętszego Serca Jezusa, Najświętszego Serca Marii, a także witraż z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej i wyobrażenie pelikana karmiącego własną krwią pisklęta (symbol ofiary Chrystusa i Eucharystii). Witraże w Stróży wykonał krakowski malarz, pisarz i dramaturg Adam Bunsch. Urodzony w Krakowie artysta studiował w Wiedniu i następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. Po ukończeniu studiów przez jakiś czas pracował jako nauczyciel w Państwowej Szkole Artystycznej w Bielsku oraz zajmował się twórczością w zakresie malarstwa, grafiki i witrażu. W czasie drugiej wojny światowej służył w Polskich Siłach Zbrojnych w Wielkiej Brytanii, łącząc służbę wojskową z działalnością artystyczną. Po powrocie do Polski zajmował się głównie sztuką sakralną. Tworzył obrazy, rysunki i grafiki, w tym drzeworyty inspirowane sztuką japońską. Jest autorem licznych witraży oraz polichromii ściennych w kościołach w całej Polsce, a także na terenie Anglii i Szkocji. Niektóre z projektów Bunscha były realizowane przez krakowski zakład witraży S. G. Żeleński. Szacuje się, że witraże projektu Bunscha zostały zrealizowane w blisko 40 kościołach. Do najważniejszych dzieł należą wykonane w czasie drugiej wojny światowej witraże dla kościoła Polskiej Misji Katolickiej w Londynie oraz witraże w kościele Mariackim w Katowicach i polichromia w prezbiterium kościoła Opatrzności Bożej w Katowicach-Zawodziu. Liczący 11 obiektów zespół witraży w kościele w Stróży również jest jedną z większych realizacji Bunscha. Witraże wykonał krakowski zakład witrażowniczy „Bracia Paczka”. Firma została założona w 1932 roku przez Karola Paczkę, do którego wkrótce dołączył jego brat Mieczysław. W okresie powojennym zakład funkcjonował pod nazwą „Bracia Paczka”.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Zespół witraży w kościele w Stróży, w tym omawiany witraż przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny, zaprojektował w latach 1959-1960 krakowski malarz i pedagog Adam Bunsch. Artysta ten jest autorem licznych witraży oraz polichromii ściennych w kościołach w całej Polsce, a także na terenie Anglii i Szkocji. Szacuje się, że witraże projektu Bunscha zostały zrealizowane w blisko 40 kościołach. Liczący 11 obiektów zespół witraży w kościele w Stróży jest jedną z większych realizacji Bunscha. Witraże wykonał krakowski zakład witrażowniczy „Bracia Paczka”.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Ofiarowanie w świątyni", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ofiarowanie-w-swiatyni

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności