Sanktuarium bł. Anieli Salawy

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Siepraw
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Mogilany
Parafia
Św. Michała Archanioła
Kościół
Bł. Anieli Salawy
Tagi
architektura modernistyczna architektura XX wieku
Identyfikator
DZIELO/27056
Kategoria
kościół
Czas powstania
1959-1960, 1968-1975
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Wstępne plany nowego kościoła w Sieprawiu powstały w 1957 roku. Budowa znalazła się w planie budownictwa kościelnego na rok 1958 przedstawionym przez Kurię Metropolitalną w Krakowie Wojewódzkiej Radzie Narodowej. Projekt wykonał Jan Maderski. Budowę rozpoczęto w 1959 roku. W czerwcu 1960 roku ks. bp Karol Wojtyła wmurował i poświęcił kamień węgielny. Władze przerwały prace około połowy tego roku. Następnie dopiero w 1968 roku powrócono do prac budowlanych, a Komisja do Spraw Sztuki Sakralnej zadecydowała o przeprowadzeniu wizji lokalnej związanej z problemami dotyczącymi wystroju kościoła (przeprowadzono rozmowy z Janem Rącznym i Januszem Trzebiatowskim wg protokółu z 25 III 1968). W tym też roku miał miejsce pożar dawnego kościoła św. Michała, który doszczętnie strawił wnętrze i dach, dlatego nieurządzona jeszcze nowa świątynia zaczęła pełnić funkcję fary. Końcem lat sześćdziesiątych XX wieku powstała również okładzina ceramiczna ołtarza głównego projektu Janusza Trzebiatowskiego wykonana w spółdzielni "Kamionka" w Łysej Górze (Jerzy Sacha). W kolejnych latach wykańczano elementy wnętrza. W 1972 roku wykonano witraż w fasadzie świątyni (proj. Jana Rączego i Witolda Jańczaka, wyk. w pracowni Anny Zarzyckiej). Wystrój rzeźbiarski jest dziełem Czesława Dźwigają. Kościół konsekrował ks. kard. Franciszek Macharski w 1995 roku.
Dekretem kard. Franciszka Macharskiego z dnia 19 marca 2004 w nowym kościele erygowano Sanktuarium bł. Anieli Salawy.

Opis

Budynek złożony z dwóch stopionych ze sobą brył, niższej o dwuspadowym dachu nakrywającym wnętrze prezbiterium i nawy oraz ostrosłupa wieży wpisanego w fasadę. Od strony prezbiterium dostawiona nieregularna bryła, niższa od kościoła, nakryta dwuspadowym dachem, mieszcząca zakrystię i kaplice Matki Boskiej. Połać dwustadowego dachu o nieregularnym, zygzakowatym konturze krawędzi, odsłaniającej przeszklone ściany, a miejscami sięgająca ziemi. Trójkątna w przekroju fasada z wieżą wpisaną w jej prawą połowę; lewa zaś w górnej połowie wypełniona witrażem, zamkniętym u dołu balkonem, nakrywającym przedsionek z wejściem do świątyni. Zewnętrzne elewacje kościoła pokryte są okładziną z wapienia pińczowskiego

Trójkątne w przekroju wnętrze podzielone na trzy nawy filarami. Prezbiterium zamknięte ścianą z wydzielonym trójkątem ołtarza głównego, złożonego z dwóch ścian pokrytych okładziną ceramiczną ustawionych pod kątem rozwartym, z otworem u szczytu na okno. Po przeciwnej stronie wnętrza wejście na wieżę i parapet chóru muzycznego. Na zakończeniu lewej nawy wejście do kaplicy Matki Boskiej, na zakończeniu prawej nawy zaaranżowana kaplica bł. Anieli Salawy. Ściany boczne całkowicie przeszklone; połowę przestrzeni fasady wypełnia witraż o polu w formie trójkąta o kącie prostym. W kaplicy Matki Boskiej otwory w formie szczelin oświetlające wnętrze umieszczone nieregularnie w polu ściany.




Zarys problematyki artystycznej

Świątynia w Sieprawiu stanowi popularny w polskiej posoborowej architekturze kościół-namiot, którego kształt wyznacza architektura dachu, obejmującego jednorodną przestrzeń wnętrza. Projekt tej świątyni powstał jednak kilka lat przed Soborem Watykańskim II. Uznany został za wczesnomodernistyczny i wykorzystujący nowatorskie rozwiązania kompozycyjne.

Autor projektu świątyni, Jan Maderski, tak piszę o koncepcji architektonicznej kościoła sieprawskiego - „Architektura budynku utrzymana w charakterze regionu nawiązując do niego jedynie w sposób zasadniczy, tzn. poprzez formę i dominującą rolę dachu. Celem zmniejszenia kubatury budynku oraz utrzymania budynku w skali otoczenia zaprojektowano trójkątny przekrój poprzeczny budynku sprowadzając połać dachową w pewnych punktach prawie do ziemi. Tendencją koncepcji architektonicznej projektu jest stworzenie lapidarnych i prostych form, które poprzez kontrast faktur i kolorów winny stworzyć efekt mocny i zgodny z przeznaczeniem budowli. Dlatego też projektuje się pokrycie dachu eternitem falistym przyciemnianym. Ściany zewnętrzne projektuje się w kamieniu natomiast płaszczyzny ścian wprowadzających światło zostaną wypełnione elementami ceramicznymi ażurowymi, których krawędź zewnętrzna będzie w kolorze żółtym, a od wewnątrz po przepuszczeniu światła stworzy efekty optyczne witraży”.
W pierwotnej koncepcji sufit kościoła miał mieć barwę ciemnozieloną, w połączeniu z bielą filarów i brązem posadzki miał przypominać brzozowy las. Projekt wnętrza oraz posadzka w prezbiterium (pierwotnie wykonane z czarnego marmuru podwyższenia pod ambonę i paschał) zostały jednak zmienione. Wnętrze zostało wykończone rozmaitymi tynkami szlachetnymi, m.in. tynkami cyklonowymi, tynkami z drobinkami szarego grysu (filary), tynkami odciskanymi (sufit i ściany chóru). Wszystkie zostały później przemalowane.

Streszczenie

Budowę kościoła rozpoczęto w 1959 roku i przerwano na kilka lat. W zasadzie świątynię wybudowano w latach 1968-1975. Kościół powstał według projektu Jana Maderskiego i pod nadzorem Jan Rączego. Świątynia w Sieprawiu stanowi popularny w polskiej posoborowej architekturze kościół-namiot, którego kształt wyznacza architektura dachu, obejmującego jednorodną przestrzeń wnętrza.

Bibliografia

Konarski Stanisław, "Nowy kościół w Sieprawiu jako dzieło współczesnej architektury i sztuki"
Kucza-Kuczyński Konrad, "Nowe kościoły w Polsce", Warszawa 1991
Rosier-Siedlecka Maria Ewa, "Posoborowa architektura sakralna", Lublin 1980

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

AKMKr, Parafia w Sieprawiu, APA 288: Komisja artystyczna 1964-1968, alb.

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Sanktuarium bł. Anieli Salawy", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sanktuarium-bl-anieli-salawy

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności