Zespół witraży w oknach nawy kościoła w Stróży został zaprojektowany przez krakowskiego malarza i pedagoga Adama Bunscha w latach 1959-1960. Witraże wykonano w zakładzie witrażowniczym „Bracia Paczka” w Krakowie. Na omawianym witrażu widnieje napis: „PROJEKT A(DAM) BUNSCH. 1959” oraz „KRAKÓW / WYK(ONAŁ) ZAKŁ(AD) WITRAŻÓW BR(ACIA) PACZKA”. Ponadto, na witrażu przedstawiającym scenę Bożego Narodzenia oraz na witrażu z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej umieszczono datę 1960 oraz kolejne sygnatury wskazujące na autorstwo Adama Bunscha.
Witraż w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym z przedstawieniem Wniebowzięcia Marii. W centrum kompozycji, na tle nieba ukazana Maria unoszona do nieba przez trzech aniołów. Wyobrażona całopostaciowo, z ciałem zwróconym w trzech czwartych w prawo, zakomponowanym diagonalnie. Twarz Marii owalna, o regularnych rysach z prostym nosem i niewielkimi ustami. Postać ubrana jest w obszerne biało-niebieskie szaty z długimi rękawami. Na głowie ma niebieską chustę, spod której widoczne są długie, jasne włosy. Ręce Marii są skrzyżowane na piersi. Nogi, lekko ugięte w kolanach, podtrzymywane są przez jednego z aniołów. Aniołowie zostali przedstawieni jako jasnowłosi młodzieńcy ubrani w żółto-niebiesko-zielone tuniki z długimi rękawami. Mają lekko falowane włosy sięgające karku oraz owalne twarze o regularnych rysach. Skrzydła anielskie ukazano w odcieniach niebieskiego, zieleni a także oranżu przechodzącego w czerwień. Anioł z prawej strony kompozycji został przedstawiony tyłem, podtrzymuje Marię za ramiona. Drugiego z posłańców ukazano z lewej strony witraża w ujęciu z profilu. Obiema dłońmi chwyta on za szaty Marii. Ostatni z aniołów ukazany nieco niżej został przedstawiony całopostaciowo w ujęciu w trzech czwartych z ciałem zwróconym w lewo. Obiema rękami podtrzymuje on nogi Marii. Wokół głów wszystkich wyobrażonych na witrażu postaci umieszczono jasnoniebieskie nimby. W dolnej części witraża znajduje się krajobraz z widocznymi polami i zabudowaniami. W lewym, dolnym rogu kompozycji widnieje napis: „PROJEKT A(DAM) BUNSCH. 1959” a w prawym dolnym rogu: „KRAKÓW / WYK(ONAŁ) ZAKŁ(AD) WITRAŻÓW BR(ACIA) PACZKA”.
Na zespół witraży wypełniających okna nawy kościoła w Stróży składają się sceny ilustrujące wydarzenia z życia Marii i Chrystusa. Cykl narracyjny tworzą przedstawienia: Zwiastowania, Nawiedzenia św. Elżbiety, Bożego Narodzenia, Ofiarowania Jezusa w świątyni, Odnalezienia Chrystusa w świątyni oraz Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Zespół uzupełniają witraże z wyobrażeniami Matki Boskiej Fatimskiej, Najświętszego Serca Jezusa, Najświętszego Serca Marii, a także witraż z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej i wyobrażenie pelikana karmiącego własną krwią pisklęta (symbol ofiary Chrystusa i Eucharystii). Witraże w Stróży wykonał krakowski malarz, pisarz i dramaturg Adam Bunsch. Urodzony w Krakowie artysta studiował w Wiedniu i następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. Po ukończeniu studiów przez jakiś czas pracował jako nauczyciel w Państwowej Szkole Artystycznej w Bielsku oraz zajmował się twórczością w zakresie malarstwa, grafiki i witrażu. W czasie drugiej wojny światowej służył w Polskich Siłach Zbrojnych w Wielkiej Brytanii, łącząc służbę wojskową z działalnością artystyczną. Po powrocie do Polski zajmował się głównie sztuką sakralną. Tworzył obrazy, rysunki i grafiki, w tym drzeworyty inspirowane sztuką japońską. Jest autorem licznych witraży oraz polichromii ściennych w kościołach w całej Polsce, a także na terenie Anglii i Szkocji. Niektóre z projektów Bunscha były realizowane przez krakowski zakład witraży S. G. Żeleński. Szacuje się, że witraże projektu Bunscha zostały zrealizowane w blisko 40 kościołach. Do najważniejszych dzieł należą wykonane w czasie drugiej wojny światowej witraże dla kościoła Polskiej Misji Katolickiej w Londynie oraz witraże w kościele Mariackim w Katowicach i polichromia w prezbiterium kościoła Opatrzności Bożej w Katowicach-Zawodziu. Liczący 11 obiektów zespół witraży w kościele w Stróży również jest jedną z większych realizacji Bunscha. Witraże wykonał krakowski zakład witrażowniczy „Bracia Paczka”. Firma została założona w 1932 roku przez Karola Paczkę, do którego wkrótce dołączył jego brat Mieczysław. W okresie powojennym zakład funkcjonował pod nazwą „Bracia Paczka”.
Dobry.
Zespół witraży w kościele w Stróży, w tym omawiany witraż przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny, zaprojektował w latach 1959-1960 krakowski malarz i pedagog Adam Bunsch. Artysta ten jest autorem licznych witraży oraz polichromii ściennych w kościołach w całej Polsce, a także na terenie Anglii i Szkocji. Szacuje się, że witraże projektu Bunscha zostały zrealizowane w blisko 40 kościołach. Liczący 11 obiektów zespół witraży w kościele w Stróży jest jedną z większych realizacji Bunscha. Witraże wykonał krakowski zakład witrażowniczy „Bracia Paczka”.
Justyna Kuska, "Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/wniebowziecie-najswietszej-marii-panny-1