Rzeźbę nieznanego świętego umieszczono w nastawie ołtarzowej z trzeciej ćwierci XVIII wieku. Po drugiej stronie ołtarza jest ustawiona rzeźba drugiego, również nieznanego świętego. Obie pochodzą z tego samego warsztatu rzeźbiarskiego. W polu głównym ołtarza znajduje się obraz przedstawiający Ecce Homo, a w zwieńczeniu Narodziny Marii.
Rzeźba drążona, ustawiona na prostopadłościennym cokole. Figura ukazana frontalnie z głową skierowaną w prawą stronę; lewą ręką przytrzymuje opartą na biodrze księgę, prawa spoczywa na wysokości pasa. Twarz pociągła, szczupła, oczy duże, płytko rzeźbione, nos prosty, usta pełne; okolona długą brodą. Włosy krótkie, kręcone, poruszone. Święty ubrany jest w suknię z kołnierzykiem, z wąskimi rękawami z wywiniętym brzegiem, przepasaną w talii; tkanina ściśle przylega do ciała, jest delikatnie drapowana u spodu. Na lewe ramię ma narzucony płaszcz, opadający na plecy i bok, zawinięty na prawej nodze; tkanina silnie drapowana, z wywiniętym, skręconym brzegiem. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty i atrybuty złocone.
Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Brodach nie ustalono autorów dekoracji rzeźbiarskiej ołtarzy bocznych. Również rozpoznanie ikonograficzne jest utrudnione, ze względu na brak cech charakterystycznych i rozpoznawalnych atrybutów. Być może rzeźba przedstawia świętego apostoła (księga w dłoni). Figurę cechuje delikatnie poruszony, choć stateczny układ ciała. Ekspresja dzieła wyrażona jest natomiast w partii szat o obfitych draperiach. Sposób rzeźbienia może wskazywać na trzecią ćwierć XVIII wieku.
Rzeźba nieznanego świętego powstała prawdopodobnie w trzeciej ćwierci XVIII wieku, jako dekoracja rzeźbiarska ołtarza bocznego. Święty trzyma w dłoniach księgę, co może wskazywać, że figura przedstawia np. świętego apostoła.
Maria Działo, "Nieznany święty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nieznany-swiety-8