Rzeźbę nieznanego świętego umieszczono w nastawie ołtarzowej z trzeciej ćwierci XVIII wieku. Po drugiej stronie ołtarza jest ustawiona rzeźba drugiego, również nieznanego świętego. Obie pochodzą z tego samego warsztatu rzeźbiarskiego. W polu głównym ołtarza znajduje się obraz przedstawiający Zwiastowanie, a w zwieńczeniu Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny.
Rzeźba drążona, ustawiona na cokole. Figura ukazana frontalnie, w kontrapoście, obiema rękami podtrzymuje przed piersią otwartą księgę. Twarz pociągła, o wydłużonej szczęce; oczy duże, spoglądające w dół, nos prosty i duży, usta pełne; okolona krótką, kręconą brodą. Włosy krótkie, falowane. Święty ubrany jest w długą suknię z kołnierzykiem, z długimi rękawami o podwiniętym brzegu, przepasaną w talii szarfą; tkanina ściśle przylega do ciała, w partii torsu marszczona, delikatnie drapowana w zygzakowate fałdki w dolnej części. Płaszcz podtrzymywany na przedramionach, z obfitą partią materiału zawijającą się na lewej nodze; tkanina delikatnie rozwiana, miejscami zawinięta, silnie drapowana. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty i atrybuty złocone.
Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Brodach nie ustalono autorów dekoracji rzeźbiarskiej ołtarzy bocznych. Również rozpoznanie ikonograficzne jest utrudnione, ze względu na brak cech charakterystycznych i rozpoznawalnych atrybutów. Być może rzeźba przedstawia świętego apostoła (księga w dłoni). Cechuje ją delikatnie poruszony, choć stateczny układ ciała. Ekspresja dzieła wyrażona jest natomiast w partii szat o obfitych draperiach. Sposób rzeźbienia może wskazywać na trzecią ćwierć XVIII wieku.
Rzeźba nieznanego świętego powstała prawdopodobnie w trzeciej ćwierci XVIII wieku, jako dekoracja rzeźbiarska ołtarza bocznego. Święty trzyma w dłoniach księgę, co może wskazywać, że figura przedstawia np. świętego apostoła.
Maria Działo, "Nieznany święty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nieznany-swiety-6