Krucyfiks

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Tomice
Miejscowość
Radocza
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Północ
Parafia
Przemienienia Pańskiego
Tagi
krucyfiks rzeźba XVII wieku
Miejsce przechowywania
północna kruchta kościoła
Identyfikator
DZIELO/13642
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVII wiek
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 98 cm
wysokość – 217 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość figury – 88 cm
Szerokość figury – 80 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba została wykonana w XVII wieku.

Opis

Pełnoplastyczna figura Chrystusa przybita do krzyża trzema gwoździami. Sylwetka postaci esowato wygięta, ukazana w lekkim zwisie, dłonie z zagiętymi palcami małym i serdecznym. Ciało wychudzone, z zaznaczonym układem kostnym, wyraźnym zwłaszcza w partii klatki piersiowej. Głowa pochylona, opadająca na prawe ramię. Nogi lekko ugięte w kolanach, prawa stopa założona na lewą. Twarz o wyrazistych rysach, oczy przymknięte, nos o prostym profilu, usta rozchylone, o lekko opadających kącikach. Twarz okolona krótką brodą oraz długimi włosami układającymi się w pojedyncze pasma opadające na ramiona. Perizonium udrapowane na podwójnym sznurze ze zwisem przy prawym biodrze. Karnacja ciała w szarokremowym odcieniu, włosy i broda ciemnobrązowe. Perizonium białe ze złotą lamówką na brzegach. Na stopach, prawym boku i dłoniach rany opracowane rzeźbiarsko z kroplami krwi, malowane czerwoną farbą. Krzyż nowy, prosty, malowany na kolor ciemnobrązowy.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba została wykonana w XVII wieku. Ekspresja dzieła została silnie podkreślona esowato wygiętą sylwetką, rzeźbionymi kroplami krwi sączącymi się z ran, a także wyrazem twarzy Chrystusa. Nazywa krucyfiks pochodzi od łacińskiego słowa „crucifixus” i oznacza „przybity do krzyża”. Przedstawienie Ukrzyżowania zredukowane wyłącznie do postaci wiszącego na krzyżu, martwego Chrystusa ma uzmysłowić oglądającym Jego osamotnienie w czasie męki. Chrystus został ukazany w typie Cristo morto – tzn. jako umarły z zamkniętymi oczami i rozchylonymi ustami.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, ubytki polichromii na całej powierzchni figury, pęknięcia w miejscach łączeń ramion z torsem. Brak palca wskazującego lewej ręki

Streszczenie

Ekspresja dzieła została silnie podkreślona esowato wygiętą sylwetką, rzeźbionymi kroplami krwi sączącymi się z ran, a także wyrazem twarzy Chrystusa.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie, Karta inwentaryzacyjna Rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego z XVII wieku, oprac. Krystyna Mastalska, 1974.

Jak cytować?

Maria Działo, "Krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-145

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności