Krucyfiks został wykonany w XVIII wieku wraz z rzeźbami Dobrego i Złego Łotra.
Chrystus przybity do krzyża na wyciągniętych do góry ramionach z prawą nogą ugiętą w kolanie i stopami przebitymi jednym gwoździem w układzie prawa na lewą. Klatka piersiowa smukła z wyraźnie zaznaczoną linią żeber i mostka, wciętą talią i dużą raną na prawym boku z wyrzeźbioną obficie broczącą krwią. Chrystus ma głowę opuszczoną w dół o podłużnej twarzy z zamkniętymi oczami, długim nosem i rozchylonymi ustami. Twarz okala bujna broda, rozdzielona na końcu w dwa szerokie pukle; włosy długie, ciemnobrązowe, opadają na prawe ramię. Perizonium jest przewiązane podwójnym sznurem, zakończonym chwostami. Tkanina na lewym boku Chrystusa i na środku jest przewieszona przez sznur i zdobiona na brzegach koronką, a po prawej stronie zawiązana u góry z końcem spływającym wzdłuż prawego uda, silnie drapowana, bez koronki. Na głowie Zbawiciela założona jest złocona, szeroka korona cierniowa z wbitymi oddzielnie długimi kolcami. Nad głową titulus w formie srebrzonej wstęgi z napisem „INRI”. Na skroniach, dłoniach i stopach ślady obficie spływającej krwi, na rękach Chrystusa wyraźnie zaznaczona siatka żył. Krzyż drewniany, gładki u góry i na bokach zakończony profilowanymi, złoconymi gzymsikami; od skrzyżowania ramion odchodzą cztery wiązki promieni o nierównej długości. Perizonium, korona cierniowa, wiązki promieni, gwoździe i gzymsiki złocone.
Krucyfiks został wykonany w XVIII wieku w warsztacie nieznanego artysty. Rzeźba należy do Grupy Ukrzyżowania na Golgocie wraz z rzeźbami Dobrego i Złego Łotra, które znajdują się na zewnątrz kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowym Targu. Wszystkie figury mają podobny sposób rzeźbienia klatki piersiowej, włosów i szczegółów twarzy. Jednakże artysta celowo wyrzeźbił sylwetki Łotrów, jako bardziej krępe i muskularne niż delikatną sylwetką Zbawiciela. Artysta podjął również próbę rozróżnienia Łotrów po fizjonomii ich twarzy. Dobry Łotr (który zwykle ukazywany jest po prawej stronie Chrystusa) ma spokojną twarz z wyrazem smutku i żalu, z kolei twarz Złego Łotra z wyszczerzonymi zębami i wybałuszonymi oczami przywodzi na myśl karykaturalne ujęcia postaci demonicznych w sztuce. Dodatkowo Zły Łotr ekspresyjnie porusza się, odrywając przybitą wcześniej stopę, podczas gdy Dobry Łotr ze skruchą i spokojem wisi na krzyżu. Dramatyzm sceny podkreśla również ukazanie męki Chrystusa poprzez silnie napięte żyły na rękach, krwawiące rany, a przede wszystkim obficie broczącą ranę na boku. Omawiana scena została opisana w Ewangelii św. Łukasza: „Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono, urągał Mu: «Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież - sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju»” (Łk 23, 39-43).
Krucyfiks został wykonany w XVIII wieku w warsztacie nieznanego artysty. Rzeźba należy do Grupy Ukrzyżowania na Golgocie wraz z rzeźbami Dobrego i Złego Łotra, które znajdują się na zewnątrz kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowym Targu.
Maria Działo, "Krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-143