Chrzest Chrystusa

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
Chrzest Chrystusa malarstwo
Miejsce przechowywania
nawa boczna, ołtarz Chrzest Chrystusa
Identyfikator
DZIELO/14875
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1699 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 200 cm
wysokość – 277 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 260 cm
Szerokość bez ramy – 180 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz do ołtarza w kaplicy św. Jana Chrzciciela, której dekorację wykonano w latach 1695-1703, przywieziono w 1699 roku. Kosztował 40 talarów.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta ukazuje scenę chrztu Jezusa w Jordanie. Pośrodku ukazany Jezus, stojący prawą nogą w rzece, z lewą opartą o brzeg, z rękami złożonymi na piersi, ubrany w skłębione szaty w kolorach fioletu, jasnego różu i bieli, odsłaniające prawe ramię i ręce oraz nogi. Jego głowa ukazana jest niemal z profilu, opuszczona w dół, z prostym nosem, zaczerwienionymi ustami, okolona krótką brodą, z ciemnymi włosami, zaczesanymi do tyłu, z widocznym prawym uchem. Na brzegu stoi św. Jan Chrzciciel, ukazany w kontrapoście, polewający głowę Jezusa wodą w muszli, z lewą ręką przyciśniętą do uda z długim krzyżem w dłoni. Jan ubrany jest w wielbłądzią skórę odsłaniającą klatkę piersiową i nogi ozdobioną błękitną wstęgą. Nad Chrystusem unosi się gołębica Ducha Świętego, ukazana na tle silnie rozświetlonego nieba, otoczona główkami aniołów, aniołkami i aniołami w niebieskich i zielonych szatach tuż za postacią Jezusa. W tle widoczny jest zarys dalekiego, górskiego krajobrazu, z fragmentami drzew i krzewów. Kolorystyka obrazu stonowana, niemal pastelowa, z przewagą bieli, różów, brązów i fioletów.

Zarys problematyki artystycznej

Pochodzący ze Szwecji Karol Dankwart należy do grona najbardziej aktywnych specjalistów w dziedzinie wielkopowierzchniowych malowideł ściennych w kościołach Śląska. Technika fresku, powstającego w osobliwych warunkach, na wysokim rusztowaniu, wymagała niebywałego opanowania techniki, szybkości wykonania kolejnych partii i precyzji. Pozwalała malarzowi na swoistą szkicowość, rezygnację z drobiazgowego odtwarzania szczegółów, na rzecz ogólnego nastroju, zaznaczenia najważniejszych elementów kompozycji. Te cechy widoczne są w obrazie olejnym. Malarz potraktował to dzieło jak każdy ze swoich fresków, odtwarzając postacie szkicowo, wypełniając partie obrysowane konturem, stosując typowe dla fresków rozbielenia, silny światłocień i kontrasty, np. między postaciami Jezusa i Jana, odcinającymi się od „niebiańskiego” tła.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971
Kurzej Michał, "Budowa i dekoracja kościoła św. Anny w świetle źródeł archiwalnych" , [w:] "Studia z dziejów kościoła św. Anny w Krakowie" , red.Kliś Zdzisław, Węcławowicz Tomasz , Kraków 2009 , s. 139-178

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Chrzest Chrystusa", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrzest-chrystusa-3

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności