Obraz powstał do ołtarza autorstwa Baltazara Fontany wykonanego w latach 1695-1703. Fakt wypłaty malarzowi znacznej sumy 100 florenów odnotował w swoich rachunkach kierujący pracami nad budową i wystrojem kolegiaty św. Anny ksiądz Sebastian Piskorski: „Imago a prestantissimo pictore regis Hispaniarum don Pagani picta ab arte peritis, centum Ungaricis cesimata est”.
Obraz w kształcie owalu, w profilowanej, złoconej ramie ukazuje na wpół leżącego na skale, niemal nagiego św. Sebastiana przebitego strzałami w towarzystwie uskrzydlonych aniołków. Święty ukazany w trzech czwartych, z silnie wysklepioną klatką piersiową, głowę zwraca ku górze. Jego prawą, uniesioną rękę podtrzymuje anioł, lewa ręka spoczywa na skale. Biodra zasłania biała, zakrwawiona chusta, a na skale rozpostarta jest niebieska szata. Na nogach i rękach widoczne resztki krępujących go sznurów. Ciało przebijają trzy strzały, dwie w klatce piersiowej, jedna w lewym ramieniu. Za świętym trzy nagie niemalże aniołki w zróżnicowanych pozach, z których jeden trzyma palmę męczeństwa; anioły ukazane szkicowo, na tle czerwonej, rozłożystej tkaniny. W tle skłębione niebieskie chmury i szaro-brązowa nieokreślona przestrzeń. Po lewej, u dołu sygnatura „Paolo Pagani Pinxit".
Nie ma pewności czy autor obrazu, pochodzący z Castello Valsolda malarz Paolo Pagani stworzył swoje dzieło w Krakowie czy na Morawach, gdzie stale pracował. Jego kompozycja, w której postać przeszytego strzałami i opartego na skale świętego adorują anioły jest stosunkowo rzadka w polskim malarstwie doby baroku, gdzie dominowały wizerunki oparte na rycinach Paola Pontiusa lub Francoisa Ragota według obrazu Gerarda Seghersa. W obrazie krakowskim malarz w sposób oryginalny przedstawił przeszytego strzałami świętego, jakby nie czującego fizycznego bólu, spoglądającego w górę, w kierunku niewidocznego dla innych Boga. W zakresie warstwy formalnej widoczny jest typowy dla twórców fresków przeznaczonych do oglądania scen z dużej odległości szkicowy modelunek postaci, gra światłem i silne kontrasty barwne.
Obraz św. Sebastiana w kaplicy poświęconej temuż świętemu w kościele św. Anny namalował Paolo Pagani w 1696 roku. Autor dzieła pracował na Morawach i współpracował z warsztatem Baltazara Fontany w opactwie Cystersów w Velehradzie i w pałacu arcybiskupów ołomunieckich w Kromieryżu. Obraz krakowski jest jego jedynym dotychczas potwierdzonym archiwalnie dziełem w Polsce.
Józef Skrabski, "Męczeństwo św. Sebastiana", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/meczenstwo-sw-sebastiana-1