Witraż został wykonany w 1952 roku według projektu Władysława Jastrzębskiego w pracowni S. G. Żeleński w Krakowie z przeznaczeniem do kościoła w Krzęcinie.
Witraż w formie stojącego prostokąta zwieńczonego łukiem odcinkowym nadwieszonym z przedstawieniem św. Wojciecha. Świętego ukazano frontalnie, całopostaciowo, ujętego stylizowanymi wstęgami i biało-niebieskimi polami romboidalnymi. Prawą rękę opiera na krzyżu patriarszym, lewą składa na piersi, patrzy przed siebie, Jest ubrany w białą albę, fioletową komżę, i zielono-żółty płaszcz. Na strój ma nałożony paliusz. Nad głową znajduje się ujęty stylizowanymi wstęgami półpostaciowy wizerunek kobiety, która patrzy w dół i trzyma w rękach palmę męczeństwa. Jest ubrana w fioletową suknię, ma długie, opadające na plecy włosy. Wizerunek św. Wojciecha jest otoczony inskrypcją „JAM JEST / PASTERZ / DOBRY / I ZNAM SWOJE / I ONE MNIE / ZNAJĄ, JAN X 14 / TOTEŻ / I ŻYCIE / SWOJE / KŁADĘ / ZA OWCE / SWOJE JAN X 14.” U stóp świętego inskrypcja „ŚWIĘTEMV / WOJCIECHOWI / WITRAŻ TEN OFIAROWAŁA / GROMADA / POZOWICE /R(OKU) P(AŃSKIEGO) 1952.” Witraż utrzymany w chłodnej kolorystyce, z przewagą niebieskiego, zieleni i szarości.
Ukazany na witrażu św. Wojciech urodził się w Czechach, podczas bierzmowania przyjął imię Adalbertus. Był biskupem Pragi, misjonarzem na Węgrzech, w Polsce i w Prusach, gdzie został zamordowany w 999 roku. Został ukazany frontalnie, w uproszczony sposób, bez identyfikujących go jednoznacznie atrybutów, jedynie trzymając ferulę – pastorał zakończony krzyżem, który wraz elementami stroju pozwala ujrzeć w nim jednego z biskupów.
Witraż powstał w pracowni kontynuującej tradycje zakładu, który od 1902 roku działał w Krakowie pod nazwą „Krakowski Zakład Witrażów Artystycznych Oszkleń Wytrawiania na szkle prof. Władysława Ekielskiego i Antoniego Tucha”. Dwa lata po założeniu do spółki dołączył architekt Stanisław Gabriel Żeleński, który w 1906 roku przejął zakład na własność i zmienił jego nazwę na „Krakowski Zakład Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Fabryka Mozaiki Szklanej S.G. Żeleński”, a w skrócie „S.G. Żeleński”. Po śmierci Stanisława zakład prowadziła rodzina, a w 1952 roku został upaństwowiony. Po przejściu na powrót w ręce prywatne zakład działa do dziś. W czasie swojego istnienia realizował projekty witraży m.in. w kościele Mariackim w Krakowie, w katedrze wawelskiej projektu Józefa Mehoffera, w kościele Franciszkanów w Krakowie projektu Stanisława Wyspiańskiego oraz w szeregu innych lokalizacji w Krakowie i kościołach w mniejszych miejscowościach, np. Chrzanowie, Liszkach, Kalwarii Zebrzydowskiej, czy Rudawie.
Władysław Jastrzębski, który zaprojektował witraże do kościoła w Krzęcinie, był również współautorem dekoracji szklanych w kościele Cystersów w krakowskiej Mogile oraz kościele parafialnym św. Michała Archanioła w Mszanie Dolnej.
Dobry
Witraż z wizerunkiem św. Wojciecha powstał w 1952 roku w pracowni „S.G. Żeleński” w Krakowie. Projekt do niego sporządził Władysław Jastrzębski, współautor realizacji w Mogile i Mszanie Dolnej. Witraż ufundowała Gromada Pozowice.
Agata Felczyńska, "Św. Wojciech", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wojciech-23