Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Niedzica
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/04488
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1750 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Bratysława (?)
Technika i materiał
drewno; rzeźbienie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 180 cm
Autor noty katalogowej
Andrzej Włodarek
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Sprawiony do nastawy ołtarza głównego.

Opis

Rzeźba pełnoplastyczna, przyścienna, z tyłu, drążona, ustawiona na rzeźbionym fragmencie skały. Święty ukazany frontalnie, z prawą nogą ugiętą, opartą o skałę. Prawą rękę podtrzymuje przed sobą zamkniętą księgę z potrójną papieską tiarą; w lewej, wyciągniętej w bok ręce trzyma dwa skrzyżowane klucze. Twarz pociągła, o starczych rysach, niewielkich oczach, prostym długim nosie, niewielkich, rozchylonych ustach, okolona krótką, kręconą brodą. Włosy krótkie, kręcone, pukle po bokach i na czubku głowy. Święty ubrany w tunikę z kołnierzem, przepasaną w talii, marszczoną w gęste drobne fałdki, oraz płaszcz przerzucony przez lewe ramię i opadający gęstymi, grubymi fałdami, skręconej i ekspresyjnie rozwianej tkaniny na kolana i prawy bok. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty białe, atrybuty i detale stroju złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Późnobarokowa rzeźba wykazująca wpływ dzieł Olafa Engelholma, Szweda, który w latach 1694-1700 był zatrudniony w Lewoczy.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Rzeźba drewniana, polichromowana i złocona, umieszczona w retabulum ołtarza głównego. Święty ukazany w całej postaci, frontalnie, z prawą nogą ugiętą, opartą o skałę. Prawą rękę podtrzymuje przed sobą zamkniętą księgę z potrójną papieską tiarą; w lewej, wyciągniętej w bok ręce trzyma dwa skrzyżowane klucze. Ubrany w tunikę z kołnierzem, przepasaną w talii, marszczoną w gęste drobne fałdki, oraz płaszcz przerzucony przez lewe ramię i opadający gęstymi, grubymi fałdami, ekspresyjnie rozwiany. Rzeźba z około 1750 roku wykazująca wpływ dzieł Olafa Engelholma, Szweda, czynnego w latach 1694-1700 w Lewoczy.

Bibliografia

Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982

Jak cytować?

Andrzej Włodarek, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-49

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności