Rzeźba całopostaciowa przedstawiająca stojącego w kontrapoście na niewysokim postumencie św. Piotra zwróconego na wprost, z głową skierowaną w trzech czwartych w lewo. Twarz świętego charakteryzuje śniada karnacja, prosty nos oraz krótki, brązowy zarost. Włosy są krótkie, skręcone, z wydatną łysiną i puklem pośrodku czoła. Święty ma na sobie długą, zieloną, przepasaną suknię oraz narzucony na lewe ramię złocony płaszcz osłaniający prawe biodro i podpięty do paska. W prawej, zgiętej w łokciu i uniesionej na wysokości talii ręce ma złocone klucze. Lewą, opuszczoną wzdłuż ciała, podtrzymuje zamkniętą księgę.
Rzeźba św. Piotra w prezbiterium kościoła parafialnego we Włosienicy powstała około 1905 roku w warsztacie tyrolskiego rzeźbiarza Ferdinanda Stuflessera. Dolina Gröden była miejscem intensywnego rozwoju rzeźby w drewnie już od XVII wieku, początkowo głównie na potrzeby lokalnych kościołów. W XIX wieku Tyrol stał się uznanym centrum produkcji rzeźby sakralnej w całej monarchii austro-węgierskiej, ale także poza jej granicami. Najbardziej znaczącymi ośrodkami były St. Ulrich i St. Christini. W 1875 roku Ferdinand Stuflesser, rzeźbiarz wykształcony w akademii monachijskiej, w pracowni Josefa Knabla, założył w St. Urlich - Gröden jeden z wiodących warsztatów snycerskich, którego wyroby stanowią wyposażenie wielu kościołów dawnych Austro-Węgier. W swych realizacjach stronił od wykonywania indywidualnych projektów. Dzieła warsztatu Stuflessera odzwierciedlają ekspresję i ducha religijności pozostającej pod wpływem sztuki nazareńczyków. Kompozycje wyzbyte są nadmiernego patosu, dynamika gestów jest zredukowana. Precyzyjnie opracowany detal odgrywał zdecydowanie istotniejszą rolę względem pewnej swobody tworzenia, stąd konieczność stosowania pomocy technicznych. Bogatą ornamentykę wykonywano według szablonów. Polichromia szat, często o dodatkowo złoconych krawędziach, jest zgodna z ikonografią przedstawianych postaci. Twarze charakteryzujące się eleganckim sentymentalizmem, idealizacją, zrównoważoną formą i harmonią oraz redukcją wszelkich napięć i nadmiernych emocji, cechuje zazwyczaj lepszy, bardziej plastyczny modelunek niż draperii malowanych w jednym kolorze, bez odcieni. Dla uzyskania większej dekoracyjności draperii stosowano technikę grawerowania (m.in. efekt adamaszku). Kolorystykę struktury retabulów charakteryzują często kontrastujące akcenty barwne. Często stosowaną w pracowni Stuflessera techniką był tzw. efekt porcelany (Bologneser Grund) lub „miërmul” do czego stosowano proszek pozyskiwany ze specjalnego kamienia alpejskiego. Warsztat Ferdinanda Stuflessera nawiązywał do stylów minionych epok. Rzeźba św. Piotra wykonana została w stylu neobarokowym. Wskazuje na to zarówno zdynamizowana poza świętego ukazanego w kontrapoście, fizjonomia twarzy, jak i sposób drapowania szat bliski plastyce drugiej połowy XVIII wieku. W pracowni artysty powstało także retabulum ołtarza głównego znajdujące się we włosienickiej świątyni.
Na terenie Małopolski realizacje wspomnianego warsztatu stanowi m.in. wyposażenie kościoła w Krzeczowie.
Stan zachowania jest dobry, widoczne są drobne zabrudzenia. Prace konserwatorskie przeprowadzono w 1990 roku.
Umieszczona w prezbiterium kościoła parafialnego we Włosienicy rzeźba św. Piotra stanowi przykład wytwórczości tyrolskich warsztatów snycerskich XIX i początku XX wieku. Figura powstała około 1905 roku w pracowni Ferdinanda Stuflessera jako przykład stylu neobarokowego drugiej połowy XVIII wieku.
Paulina Chełmecka, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-41