Św. Jan Ewangelista

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Raciechowice
Miejscowość
Raciechowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Św. Jakuba Apostoła
Tagi
malarstwo XIX wieku
Miejsce przechowywania
ściana południowa nawy głównej
Identyfikator
DZIELO/14022
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1869 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Myślenice
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 94 cm
wysokość – 135 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 127 cm
Szerokość bez ramy – 86 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz św. Jana Ewangelisty wykonał Sebastian Stolarski w Myślenicach w 1869 roku.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem półpostaci świętego Jana Ewangelisty. Święty zwrócony w trzech czwartych w lewo, z głową delikatnie uniesioną w górę, z piórem w prawej, uniesionej dłoni, z lewą ręką opartą na prostym pulpicie, na którym umieszczona jest karta zawijająca się przy brzegach. Ma twarz o młodzieńczych rysach, owalną, z dużymi oczami skierowanymi ku górze, wąskim nosem oraz z małymi ustami. Włosy długie, jasne, z przedziałkiem pośrodku oraz puklami opadającymi na ramiona. Święty ubrany jest w zieloną suknię z długimi rękawami, ze złotym obszyciem wokół szyi oraz czerwony płaszcz zarzucony diagonalnie na prawe ramię. W prawym dolnym narożu obrazu duży, brązowy orzeł o rozpostartych skrzydłach. Tło niebiesko-fioletowe. W prawym dolnym narożu sygnatura „malował S(e)b(astian) Stolarski, w Myślenicach / 1869”. Obraz ujęty drewnianą, złoconą ramą.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Jan był rybakiem, bratem świętego Jakuba Większego, wybranym przez Jezusa na swojego ucznia. Był autorem Ewangelii, Apokalipsy i trzech listów. W ikonografii przedstawiany jest jako młodzieniec, bez brody, gdyż według tradycji był uważany za najmłodszego, a przez to najbardziej umiłowanego przez Chrystusa ucznia. Ukazywany jest z księgą (pergaminem) i piórem, a jego atrybutem jest orzeł. Ten ostatni nawiązuje do wizji istot apokaliptycznych proroka Ezechiela (Ez 1, 10), których postacie utożsamiane były z ewangelistami. Jednocześnie św. Hieronim przypisał tym czterem świętym atrybuty w oparciu o pierwsze rozdziały ich Ewangelii. Świętemu Janowi odpowiadał orzeł, bowiem wzniósł się on swoją twórczością ponad wszystkich ewangelistów.
Obraz malowany jest z wykorzystaniem prostych środków malarskich i nosi cechy malarstwa prowincjonalnego. Jego autor, Sebastian Stolarski, miał swój warsztat w Myślenicach i tworzył dzieła dla okolicznych kościołów. W świątyni w Raciechowicach znajduje się również obraz „Chrzest Chrystusa” jego autorstwa.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Pofalowanie płótna, zabrudzenie powierzchni, ubytki warstwy malarskiej w dolnej partii obrazu.

Streszczenie

Obraz św. Jana Ewangelisty wykonał Sebastian Stolarski w Myślenicach w 1869 roku. W ikonografii św. Jan przedstawiany jest jako młodzieniec, bez brody, gdyż według tradycji był uważany za najmłodszego, a przez to najbardziej umiłowanego przez Chrystusa ucznia. Ukazywany jest z księgą (pergaminem) i piórem, a jego atrybutem jest orzeł.

Bibliografia

Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-26

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności