Św. Bartłomiej

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Łapanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Tagi
malarstwo XVIII wieku sztuka drugiej połowy XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/03355
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1762 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Jak wskazuje wypis z kroniki parafialnej: „Obraz S. Bartłomieja w ołtarzu wielkim w kościele łapanowskim jest robiony w roku 1762 za bytności X. Walentego Czekalskiego Pleb Łapanowskiego”. Obraz dopiero później został wprawiony do ołtarza głównego, gdyż w aktach wizytacji z 1766 roku wymieniony jest w grupie „pozostałych obrazów”, a więc jako znajdujący się luzem, nie w ołtarzu. W 1837 roku ówczesny proboszcz Wojciech Dybczak zapłacił malarzowi Wawrzyńcowi Owsińskiemu 8 florenów „od malowania obrazu Świętej Trójcy i Świętego Bartłomieja”. Wydaje się jednak, że malarz wyłącznie odmalował dawny obraz św. Bartłomieja, który zapewne został uszkodzony w wyniku pożaru ołtarza głównego w 1814 roku. W 1939 roku proboszcz Józef Dańkowski odnotował w kronice: „Ponieważ obraz w Wielkim Ołtarzu przedstawiający św. Bartłomieja który jest patronem parafi, był niezrecznie przedstawionym jako meczennik, trzymając w prawej rece wielki nóż, a w lewej skórę, a wyraz twarzy nie miał nic świętości, przeto kiedy przypadkiem zobaczyłem u Ks. Proboszcza w Sobolowie obrazek mizernych rozmiarów przedstawiający św. Bartłomieja przyszła mi myśl, żeby zmienić obraz stary i zastąpić go nowym. Tak też zrobiłem. Obraz namalował z kopiował Ks. dr Józef Kaczmarczyk Profesor Un. Jagiel. w Krakowie szambelan Ojca św., ku zupełnemu zadowoleniu memu i parafian zapłaciłem mu po znajomości 450 zł z moich funduszów, jako pamiątkę po sobie”. Nie wiadomo, co się stało z nowym obrazem św. Bartłomieja, jakkolwiek omawiany, osiemnastowieczny wizerunek św. Bartłomieja wrócił do ołtarza głównego. Obraz przez jakiś czas znajdował się w nowym kościele w Łapanowie (wybudowanym w latach 1976-1986). Na powrót został przeniesiony do ołtarza głównego w drewnianym kościele po jego renowacji w latach 2012-2013.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Bartłomieja. Święty ukazany w całej postaci, zwrócony w trzech czwartych w lewo, lewą nogę opiera na kamieniu. W prawej, ugiętej i uniesionej ręce trzyma nóż, na którego ostrzu znajduje się napis: „Palemonus Dux fassit” (?), w lewej, ugiętej i opuszczonej ręce trzyma zdartą skórę. Twarz ma pociągłą, o dużych, migdałowatych oczach, uniesionych brwiach, prostym nosie i pełnych, małych ustach, okoloną białą, prostą brodą i krótkimi, kręconymi, siwymi włosami. Ubrany jest w jasnobrązową suknię z kołnierzykiem, zapinaną na torsie na guziki, przepasaną w talii niebieską szarfą, a także w czerwony płaszcz zarzucony na lewe ramię i nogę oraz prawy bok. Po prawej stronie świętego znajduje się postument, na którym leży kula. Na ziemi, przy lewej nodze leży miecz. Postać ukazana na cieniowanym, brązowym tle. W prawym dolnym rogu sygnatura „Felicis Ant: de R[...] opus A[NNO] D[OMINI] 1762”. Obraz ujęty złoconą ramą dekorowaną płaskorzeźbionym wieńcem.

Zarys problematyki artystycznej

W obrazie zastosowano stosunkowo proste środki malarskie, głębię wydobyto przede wszystkim światłocieniem. Jakkolwiek sama postać świętego wydaje się przedstawiona w nieco nieumiejętny sposób, widoczny przede wszystkim w niezgrabnym upozowaniu z obiema ugiętymi nogami i rozłożonymi na boki rękami, a także w sposobie kształtowania szat i oddania elementów anatomicznych.
Święty Bartłomiej był jednym z apostołów powołanych przez Jezusa. Po zesłaniu Ducha Świętego Bartłomiej prawdopodobnie prowadził misję apostolską w Armenii. Król Astiages rozkazał go pojmać i obedrzeć żywcem ze skóry, następnie Bartłomiej miał zostać ukrzyżowany i ścięty mieczem. Narzędzia męki stanowią jego atrybuty. Ukazywany jest zazwyczaj ze skórą w ręku, czasem jego postać obdarta jest ze skóry, którą trzyma w ręku. Święty jest autorem apokryfów – Ewangelii Bartłomieja i Apokalipsy Bartłomieja. Przez wzgląd na rodzaj męki świętego, jaką było obdarcie go ze skóry, za patrona przyjęli go rzeźnicy, garbarze i introligatorzy.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Po konserwacji.

Streszczenie

Obraz św. Bartłomieja powstał w 1762 roku. W późniejszym czasie został umieszczony w ołtarzu głównym. Święty Bartłomiej był jednym z apostołów powołanych przez Jezusa. Głosił ewangelię w Armenii, gdzie został pojmany z rozkazu króla, który kazał obedrzeć go ze skóry, następnie Bartłomiej miał zostać ukrzyżowany i ścięty mieczem. Narzędzia męki stanowią jego atrybuty. Ukazywany jest zazwyczaj ze skórą w ręku.

Bibliografia

Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Bartłomiej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-bartlomiej-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności