Obraz pierwotnie znajdował się w ołtarzu św. Antoniego (zwanym też ołtarzem Ecce Homo), który konsekrował biskup Franciszek Potkański 22 października 1776. Obraz był poddany konserwacji w Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie w 2012 roku.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami przedstawiający św. Antoniego Padewskiego. W centrum ukazany święty w postawie stojącej w delikatnym kontrapoście z Dzieciątkiem Jezus na rękach i gałązką białej lilii. Twarz podłużna z wyraźnie zaznaczonym podbródkiem, drobnymi ustami, długim nosem i delikatnie przymkniętymi oczami. Ubrany jest w habit franciszkański, na stopach ma sandały, a na głowie tonsurę. Dzieciątko zwrócone jest trzy czwarte w lewo, odchylone do tyłu z rączkami ugiętymi w łokciach. Twarz o delikatnych, dziecięcych rysach ze wzrokiem skierowanym na św. Antoniego. Włosy krótkie, kędzierzawe i jasne. Ubrane jest w długą i białą pieluszkę, zasłaniającą biodra. Po lewej stronie obrazu znajduje się okrągły stolik, zasłany zielonym obrusem ze złotymi frędzlami na brzegach. Na stole leży zamknięta księga. W oddali widać pochmurne niebo. Rama drewniana, profilowana i złocona w kształcie stojącego prostokąta, przyłucza malowane na czarno.
Obraz powstał około 1776 roku i pierwotnie znajdował się w polu głównym ołtarza św. Antoniego, na co wskazuje oprócz zapisów archiwalnych kształt dzieła. Został namalowany przez nieznanego artystę. Święty Antoni, czyli Fernando Bullone urodził się około 1195 roku w Lizbonie w Portugalii. W wieku około 15 lat wstąpił do zakonu kanoników regularnych św. Augustyna, przyjmując imię Antoni. W 1220 roku przystąpił do zakonu braci mniejszych. Zmarł w 1231 roku. Na obrazie w kościele zakliczyńskim został ukazany z Dzieciątkiem Jezus na ręku, które bardzo często występuje w ikonografii świętego. Według legendy Dzieciątko miało mu się ukazać, by zapewnić go o miłości Boga. Ponadto na obrazie znajduje się otwarta księga Pisma Świętego wskazująca na jego pobożność i chęć głoszenia Słowa Bożego oraz lilia symbolizująca czystość.
Obraz św. Antoniego Padewskiego powstał około 1776 roku. Na obrazie w kościele zakliczyńskim został on ukazany z Dzieciątkiem Jezus na ręku, które bardzo często występuje w jego ikonografii. Według legendy miało się ukazać świętemu, by zapewnić go o miłości Boga. Ponadto na obrazie znajduje się otwarta księga Pisma Świętego wskazująca na pobożność Antoniego i chęć głoszenia Słowa Bożego oraz lilia symbolizująca czystość.
Maria Działo, "Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-5