Ołtarz został wykonany w XIX wieku. Obraz św. Teresy z Lisieux umieszczono w ołtarzu dopiero w 1932 roku. Z kolei oba obrazy z pola głównego: św. Mikołaja i św. Barbary pochodzą z XIX wieku. Ołtarz wraz z obrazami został poddany konserwacji w 1996 roku.
Nastawa ołtarzowa architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna. Ołtarz prostopadłościenny, drewniany, z drewnianą mensą na niskim cokole, flankowaną po bokach parą kanelowanych pilastrów o kapitelach jońskich. Antependium w formie płyciny marmoryzowanej na kolor różowy w kształcie leżącego prostokąta o owalnych narożach, ujęte w złoconą i wąską ramę. W polu płaskorzeźbione narzędzia Męki Pańskiej (krzyż, włócznia i korona cierniowa).
Cokół nastawy zryzalitowany, wysoki, zdobiony płycinami z rozetami. Kondygnacja ujęta jest od wewnątrz parą pilastrów o kanelowanych trzonach, a od zewnątrz parą marmoryzowanych na zielono filarów i ustawioną przed nimi parą kolumn o kanelowanych i marmoryzowanych na różowo trzonach. Podpory ustawione są na bazach, mają kompozytowe kapitele i wspierają imposty oraz przerwane nad polem środkowym belkowanie, dekorowane profilowaniem i pasem kostkowania, a także przerwany, wolutowy przyczółek z parą aniołków. Nad środkiem belkowania nad dwóch niewielkich, spiętych spływach wolutowych ustawiona jest niewielkich rozmiarów rzeźbiona grupa przedstawiająca Boga Ojca po prawej i Jezusa Chrystusa po lewej stronie. Nad retabulum, nad wnęką okienną zawieszona jest gołębica Ducha Świętego w dużej promienistej glorii o promieniach, zebranych w wiązki nierównej długości. Retabulum po bokach ujęte jest uszami w formie ażurowej wici z ornamentu rocaille'owego.
W polu środkowym w szerokiej ramie w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami umieszczony jest obraz św. Mikołaja oraz św. Barbary na zasuwie. W zwieńczeniu ramy po bokach usadzona jest para aniołków. Poniżej obrazu fantazyjna, architektoniczna oprawa z umieszczonym w polu obrazem św. Teresy z Lisieux. Oprawa w formie niewielkiej, płaskiej aediculi, ustawionej na niskim cokole, flankowanej dwoma pilastrami, zamkniętej łukiem nadwieszonym, na szczycie którego niski cokolik na krucyfiks. Po bokach uszy o fantazyjnym wykroju, z wycięciem w górnej połowie, w dolnej zdobione kratką.
Struktura marmoryzowana jest w odcieniu niebieskim i jasnoróżowym; ornamentyka, profile, ramy i kanelury na pilastrach są złocone.
Ołtarz powstał w XIX wieku w stylu neobarokowym. Niestety nie jest znany autor dzieła. Architektura nastawy reprezentuje typ aediculowy, czyli jednoosiowego retabulum, ujętego parą podpór dźwigających belkowanie ze skromnym zwieńczeniem. Ten typ ołtarza pojawił się w Małopolsce już w pierwszej połowie XVII wieku, a umieszczanie rozłożystej promienistej glorii w zwieńczeniu było szczególnie popularne w XVIII wieku. Oprócz struktury wykonanej w neobarokowym stylu autor dzieła wykorzystał również elementy rokokowe w uszach po bokach ołtarza.
Ołtarz boczny został wykonany w XIX wieku. W polu głównym znajduje się obraz św. Mikołaja, a na zasuwie obraz św. Barbary, oba z XIX wieku. W dolnej partii retabulum umieszczony jest wizerunek św. Teresy z Lisieux z 1932 roku.
Maria Działo, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-203