Najświętsze Serce Jezusa

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Stryszawa
Miejscowość
Lachowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Św. Piotra i św. Pawła
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XX wieku Najświętsze Serce Jezusa
Miejsce przechowywania
nawa
Identyfikator
DZIELO/03220
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie naklejonym na deskę
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Opis

Obraz z przedstawieniem Najświętszego Serca Jezusa ukazanego w półpostaci, frontalnie z głową przechyloną w stronę lewego barku, sercem w lewej dłoni i wskazujący na nie prawą dłonią. Głowa zwrócona delikatnie w lewo, wzrok skierowany na widza, nos prosty, usta wąskie. Twarz okala bujny, ciemnobrązowy zarost, falowane włosy opadają na ramiona i plecy. Wokół głowy znajduje się świetlisty nimb. Chrystus ubrany jest w czerwoną suknię z długimi rękawami i granatowy płaszcz, który przerzucony ma przez prawy bark. Trzymane w dłoni serce jest otoczone koroną cierniową i zwieńczone krzyżem łacińskim, otacza je jasna, promienista gloria. Tło ciemnobrązowe, jaśniejące wokół głowy Chrystusa. Obraz ujęty jest w bogato zdobione prostokątne i profilowane ramy o owalnym świetle, dekorowane w narożach stylizowanym ornamentem cęgowym.

Zarys problematyki artystycznej

Kult Najświętszego Serca Pana Jezusa rozwinął się szczególnie w XVII wieku. Na jego teologiczne ujęcie i liturgiczny kształt nabożeństwa miały wpływ objawienia siostry Marii Alacoque ze Zgromadzenia Sióstr Wizytek. Nabożeństwo do Serca Pana Jezusa zatwierdził papież Klemens XIII w 1765 roku. Wkrótce Pompeo Batoni namalował obraz „Najświętsze Serce Jezusa” dla kościoła Il Gesù w Rzymie. Wizerunek ukazuje Jezusa w półpostaci, który w lewej ręce trzyma swoje serce na dłoni, a prawą na nie wskazuje. Obraz stał się najczęściej reprodukowanym wzorem ujęcia Najświętszego Serca Jezusa. Drugi obraz Batoniego, o zbliżonej ikonografii, w którym serce Jezusa goreje na tle jego piersi, a Jezus jedną ręką błogosławi, a drugą wskazuje na serce został w 1891 roku uznany za jedyne dopuszczalne przedstawienie tego tematu. W rzeźbie dziewiętnasto- i dwudziestowiecznej prym wiodły dwa warianty przedstawienia: rozwinięty do pełnej postaci wizerunek Najświętszego Serca Jezusa według Batoniego oraz Venite ad me (Mt 11, 28), w którym Jezus ukazany jest w postawie stojącej, z szeroko rozłożonymi na boki rękami. Obraz w kościele w Lachowicach bezpośrednio nawiązuje do obrazu Batoniego z kościoła Il Gesù w Rzymie, w którym Jezus trzyma w dłoni gorejące serce.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, obraz został odnowiony w 1967 roku.

Streszczenie

Dwudziestowieczny obraz z przedstawieniem Najświętszego Serca Jezusa ukazuje Chrystusa w półpostaci, z sercem w lewej dłoni.

Bibliografia

Klekot Ewa, "Najświętsze Serce Jezusowe – sceny z życia symbolu" , „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” , s. 55-66

Jak cytować?

Maria Działo, "Najświętsze Serce Jezusa", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/najswietsze-serce-jezusa-32

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności