Rzeźba pochodzi z dawnych zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego. Jej szczegółowe dzieje nie są niestety znane. Omawiane dzieło jest datowane na około 1380 rok.
Rzeźba drążona, w pełni polichromowana. Pełnopostaciowe przedstawienie Marii karmiącej Dzieciątko Jezus. Matka Boska ukazana frontalnie, w pozycji siedzącej, trzyma na kolanach małego Jezusa, którego karmi piersią. Prawą ręką podtrzymuje Dzieciątko, lewą podaje mu pierś. Przedstawiona jako młoda kobieta o szerokiej, owalnej twarzy o wysokim czole i długich, ciemnych włosach. Oczy migdałowate, wpatrzone przed siebie. Cieńkie, łukowate brwi, niewielkie usta. Na głowie charakterystyczne podwyższenie – zapewne ślad po mocowaniu korony. Maria ubrana jest w ciemnogranatową, obcisłą suknię z długimi rękawami oraz czerwony płaszcz. Poła płaszcza okrywa również biodra Dzieciątka. Spod fałdów szat widoczne są czarne trzewiki o spiczastych noskach. Dzieciątko ukazane w pozycji siedzącej z głową uniesioną do góry, wyciągniętymi do przodu nóżkami i lewą ręką trzymającą pierś Marii. Twarz pełna z szeroko otwartymi oczami wpatrzonymi w matkę i zaróżowionymi policzkami. Włosy, krótkie, ciemne.
Pod względem ikonografii omawiana rzeźba przedstawiająca Matkę Boską z Dzieciątkiem reprezentuje typ nazywany Virgo Lactans lub Madonna Lactans czyli obrazuje Matkę Boską podczas karmienia Dzieciątka. Przedstawienie takie było popularne w sztuce średniowiecznej i często wiązało się z podkreślaniem ludzkiej natury Marii. Wariantem tego przedstawienia jest rozpowszechniony w sztuce włoskiego quattrocenta a za jej pośrednictwem także w środowisku czeskim typ Matki Boskiej Pokornej (wł. Madonna dell'Umiltà), w którym Maria karmiąca Jezusa siedzi nie na tronie, a bezpośrednio na ziemi lub na poduszce. W sztuce wschodniego chrześcijaństwa motyw karmienia przez Marię syna jest również obecny i nosi nazwę Galaktotrohousa.
Bardzo dobry, rzeźba jest po konserwacji w Pracowni Konserwacji Malarstwa, Rzeźby i Sztuki Stosowanej Zamku Królewskiego na Wawelu.
Rzeźba pochodzi z dawnych zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego. Jej szczegółowe dzieje nie są niestety znane. Omawiane dzieło jest datowane na około 1380 rok. Pod względem ikonografii omawiana rzeźba przedstawiająca Matkę Boską z Dzieciątkiem reprezentuje typ nazywany Virgo Lactans lub Madonna Lactans czyli obrazuje Matkę Boską podczas karmienia Dzieciątka.
Justyna Kuska, "Matka Boska z Dzieciątkiem ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-dzieciatkiem-76