Dzieje zabytku nie są znane.
Feretron na profilowanej, prostopadłościennej podstawie z przedstawieniem Maki Boskiej Niepokalanej. Rzeźba pełna została ustawiona na profilowanym cokole, półksiężycu i globie, otoczonym przez wijącego się węża z owocem (jabłkiem) w paszczy. Maria została ukazana frontalnie, w kontrapoście, z dłońmi złożonymi w geście modlitwy, z głową przechyloną na lewe ramię. Twarz ma owalną, o pełnych policzkach i głęboko osadzonych oczach; włosy jasne, długie, opadające na plecy i ramiona. Maria jest ubrana w złotą suknię, o wąskich rękawach i narzucony na ramiona srebrny płaszcz. Figura została ujęta rzeźbionymi liśćmi akantu podtrzymującymi monogram „MARYA” w otoczeniu obłoków i glorii. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała; szaty i dekoracja ornamentalna złocona i srebrzona.
Feretron (łac. feretrum) służył w starożytności do obnoszenia posągów bóstw podczas procesji triumfalnych; podobną funkcję pełni obecnie w kościele katolickim podczas uroczystych procesji. Jest to przenośny, obustronny obraz lub rzeźba na podstawie, w którą wsuwa się drążki, rodzaj przenośnego ołtarzyka.
Będące głównym przedstawienie feretronu Niepokalane Poczęcie Najświętszej Marii Panny jest tematem pojawiającym się w polskiej sztuce sakralnej często w XVII i XVIII wieku. Odwołuje się do fragmentów Starego Testamentu, dwunastego rozdziału Apokalipsy oraz sceny spotkania św. Anny i św. Joachima przy Złotej Bramie. Ikonografia rozwijała się od przedstawień Niewiasty Apokaliptycznej do widocznej na feretronie Immaculaty idealnej. Rozpowszechnienie przedstawienia wiązało się z rosnącym kultem Marii. Początkowo wyobrażano ją z półksiężycem, koroną z 12 gwiazd, słońcem i smokiem zastąpionym później przez węża symbolizującego grzech oraz Szatana.
Forma feretronu wykazuje cechy sztuki nowożytnej – świadczy o tym wykorzystanie dekoracji akantowej oraz zwieńczenie z glorią promienistą. Sylwetka Marii, jej pociągła twarz, uproszczona poza, niezbyt precyzyjnie oddany gest rąk wskazują na wpływy sztuki ludowej.
Dobry.
Powstały w drugiej połowie XVIII wieku feretron z postacią Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Niepokalanej wykazuje wpływy sztuki nowożytnej oraz ludowej.
Agata Felczyńska, "Matka Boska Niepokalanie Poczęta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-niepokalanie-poczeta-6