Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej namalowano w 1623 roku i wstawiono w miejsce poprzedniego wizerunku o tym samym tytule i przedstawieniu. Dzieło zostało odnotowane w aktach wizytacji biskupich z 1727, 1748 oraz 1783 roku. W ostatniej opisano zachowane do dziś ozdoby na obrazie: „Sukienka na obrazie Nay(świętszej) Maryi w Wielkim Ołtarzu miedziana wyzłoconá ná ktorey kwiatków srebrnych sześćdziesiąt cztery, koron dwie”, ale już w wizytacji z 1727 roku wspominano, ze obraz był koronowany. Dekoracje odnowiono w 1887 roku, co zapisał w kronice parafialnej ksiądz Wojciech Strzelichowski: „ Za moiem staranien odnowiłem sukienkę na obrazie Matki Boskiej w wielkim ołtarzu, a. to kosztem uczciwego Adama Nowaka, obecnie wójta gminy Giebułtowa i jego małżonki Agaty z Kórników [...]. Korony są srebrne, a sukienka miedziana, kwiaty na sukience są srebrne, obraz malowany w 1623”.
Obraz w formie stojącego prostokąta, w głębokiej, płaskorzeźbionej ramie z motywem liści i kartuszy. Matka Boska zwrócona delikatnie w lewo z Dzieciątkiem Jezus na lewej ręce, prawą na niego wskazująca. Twarz podłużna, z drobnymi ustami, długim i prostym nosem, nieco przymkniętymi oczami oraz dwiema szramami na prawym policzku. Dzieciątko zwrócone trzy czwarte prawo, lewą rączką podtrzymuje księgę, prawą błogosławi. Twarz o rysach dziecięcych z pulchnymi policzkami, z wyraźnie podkreślonymi oczami; karnacje ciemne. Na postacie nałożone metalowe sukienki, zdobione aplikowanymi, złoconymi, pojedynczymi kwiatkami. Maria i Dzieciątko mają nad głowami aplikowane, ażurowe korony zamknięte, zwieńczone kulą z krzyżykiem. Tło w postaci srebrnej blachy ze złoconą kratownicą. Rama drewniana, złocona i srebrzona, dekorowana pojedynczymi liśćmi oraz czterema płycinami zamkniętymi wolutkami.
Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej reprezentuje wysokiej klasy artystycznej dzieło, powstałe w warsztacie nieznanego malarza, zapewne małopolskiego w 1623 roku. Temat ikonograficzny Matki Boskiej Częstochowskiej był często podejmowany w malarstwie XVII wieku. Podobne przedstawienia z tego okresu znajdują się w kościele w: Okulicach, Wysocicach, Juście i Skrzyszowie – wszystkie, tak jak obraz w Giebułtowie pochodzą z pierwszej połowy XVII wieku (obraz okulicki sprzed 1596 roku). Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej w Giebułtowie przyozdobiony jest metalowymi sukienkami i koronami. Wykonywanie dekoracji z blachy trybowanej swoją genezą sięga jeszcze epoki Bizancjum, gdzie ikony były przykrywane metalowymi sukienkami, aby chronić warstwę malarską podczas oddawania im czci przez pocałunek. Ten sposób zdobienia obrazów przejęty w kulturze łacińskiej był popularny zwłaszcza w dobie sarmatyzmu. Tadeusz Chrzanowski i Marian Kornecki przyczyn jego rozpowszechnienia upatrują w kontrreformacyjnej ideologii kościoła potrydenckiego, dążącego do tworzenia miejsc szczególnie otoczonych kultem. Sukienka na obrazie Matki Boskiej w Giebułtowie stanowi zatem późniejsze echo wielowiekowej tradycji. Szczególnie interesujące są korony Matki Boskiej i Dzieciątka o grzebieniach utworzonych z ornamentu małżowinowo-chrząstkowego, pochodzące z drugiej połowy XVII wieku.
Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej reprezentuje wysokiej klasy artystycznej dzieło, powstałe w warsztacie nieznanego malarza, zapewne małopolskiego w 1623 roku. Temat ikonograficzny Matki Boskiej Częstochowskiej był często podejmowany w malarstwie XVII wieku. Podobne przedstawienia z tego okresu znajdują się w kościele w: Okulicach, Wysocicach, Juście i Skrzyszowie – wszystkie, tak jak obraz w Giebułtowie pochodzą z pierwszej połowy XVII wieku (obraz z Okulic sprzed 1596 roku).
Autor: Andrzej Nehrebecki
Autor: Michał Kunicki
Maria Działo, "Matka Boska Częstochowska", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-czestochowska-3