Wizja św. Kazimierza

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Wieliczka
Miejscowość
Wieliczka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Św. Franciszka z Asyżu
Tagi
barok Czechowicz Szymon malarstwo XVIII wieku
Miejsce przechowywania
Kościół
Identyfikator
DZIELO/09128
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
około 1893 roku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Obraz pierwotnie znajdował się w ołtarzu bocznym, lewym, który nosił wezwanie św. Kazimierza królewicza (obecnie św. Kingi). Ołtarz ufundowała rodzina Matusików z Wieliczki po 1718 roku. Konsekrował go biskup Jan Tarło 28 sierpnia 1721, a ponownie 4 listopada 1893 kardynał Albin Dunajewski. Być może w związku z drugą konsekracją zakupiono obraz u artystki Machtyldy Meleniewskiej.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, w prostej, profilowanej i złoconej ramie. Wielopostaciowa kompozycja ze św. Kazimierzem klęczącym przed ukazującą mu się w niebiosach Marią z Dzieciątkiem. Święty jest ubrany w długi płaszcz książęcy w kolorze żółtym, z gronostajowym podbiciem i pelerynkę. Głowę i ręce unosi w geście adoracji. Ukazany został jako młody, długowłosy mężczyzna pozbawiony zarostu. Towarzyszą mu atrybuty: mitra książęca położona na stole znajdującym się po prawej stronie obrazu, lilie oraz otwarta księga z napisem: "Omni die dic MARIAE […]" trzymane przez putta w prawym, dolnym rogu obrazu. Maria siedząca na obłoku, w prawym, górnym rogu. Ubrana w czerwoną suknię oraz błękitny płaszcz, a towarzyszący jej dziecięcy Chrystus – przepasany białą pieluchą. Z obłoków wyłaniają się uskrzydlone główki puttów. Dodatkowo w lewej części obrazu nieco w cieniu, pojawiają się dwa większe anioły. W tle znajduje się kolumna i udrapowana wokół niej ciemno-czerwona tkanina. Kolorystyka ciepła, z przewagą brązów i żółcieni. Dominantę kolorystyczną stanowi złocisty płaszcz królewicza i jego białe podbicie.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz ukazujący wizję św. Kazimierza w kościele Reformatów w Wieliczce jest kopią dzieła Szymona Czechowicza, znajdującego się w kościele św. Anny w Krakowie. Jego autorka Matylda Meleniewska studiowała na Wyższych kursach dla kobiet w Krakowie u Jana Styki i Marcelego Guyskiego i tam, w latach 1890-1892 uczyła rysunku. Studiowała w Dreźnie i Académie Julian w Paryżu. Wystawiała w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1916) i Lwowie (1916, 1919). Obrazy artystki znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Obraz ukazujący wizję św. Kazimierza w kościele Reformatów w Wieliczce jest kopią dzieła Szymona Czechowicza, znajdującego się w kościele św. Anny w Krakowie. Jego autorka Matylda Meleniewska studiowała na Wyższych kursach dla kobiet w Krakowie u Jana Styki i Marcelego Guyskiego i tam, w latach 1890-1892 uczyła rysunku. Studiowała w Dreźnie i Académie Julian w Paryżu. Wystawiała w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1916) i Lwowie (1916, 1919). Obrazy artystki znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Bibliografia

Walczy Łukasz, "Dzieje klasztoru oo. franciszkanów-reformatów w Wieliczce" , „Studia i Materiały do Dziejów Żup Solnych w Polsce” , s. 93-154
Sroka Albin, "Sanktuarium Matki Boskiej Wielickiej", Jarosław 1989

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Wizja św. Kazimierza", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/wizja-sw-kazimierza

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności