Dzieje zabytku nie są znane.
Rzeźba drążona, ścięta z tyłu. Figura zwrócona na wprost, w lewej, ugiętej ręce trzyma palmę męczeństwa, prawą, opuszczoną w dół podtrzymuje ruszt. Twarz podłużna, o młodzieńczych rysach, małych oczach i nosie, dużych ustach. Włosy krótkie, brązowe, w postaci loków opadają na tył głowy. Święty jest ubrany w szarą albę, srebrzoną u dołu z rękawami ze złotą lamówką, srebrny humerał oraz srebrzoną dalmatykę dekorowaną złoconymi kwiatami. Polichromia naturalistyczna w partiach ciała, palma zielona, ruszt czarny.
Święty Wawrzyniec był diakonem w III wieku i według przekazów pochodził z Hiszpanii. Jest ubrany w strój diakona – dalmatykę dekorowaną złotymi kwiatami nałożoną na szarą albę. Atrybuty, z jakimi został przedstawiony nawiązują do męczeńskiej śmierci. W lewej ręce trzyma palmę, prawą przytrzymuje kratę, na której został spalony. Święty został ukazany w sposób schematyczny, w statycznej pozie, trzymając identyfikujące go przedmioty. Dużo uwagi poświęcono na realistyczne oddanie stroju, jednak widoczne fragmenty ciała – głowa oraz dłonie, zostały wyobrażone w sposób odbiegający od prawidłowego. Głowa jest zbyt wydłużona, dłonie nienaturalnie usztywnione. Figura św. Wawrzyńca stanowi przykład twórczości prowincjonalnego warsztatu doby baroku.
Dobry, zabrudzenia.
Figura św. Wawrzyńca, stojąca na lewej bramce ołtarza głównego, jest przykładem twórczości prowincjonalnego warsztatu. Starannie oddany strój kontrastuje z uproszczonym ujęciem odkrytych partii ciała.
Agata Felczyńska, "Św. Wawrzyniec", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wawrzyniec