Obraz powstał w 1618 roku i pierwotnie najprawdopodobniej
stanowił część wystroju retabulum ołtarzowego. W ramach prac renowacyjnych został odnowiony w 1887 roku przez Józefa Żarnowskiego z Zembrzyc sumptem P. L. Szafrańskiego, miejscowego dzierżawcy.
Obraz w kształcie nieregularnego prostokąta o wklęsłych bokach i narożach ujęty jest profilowaną, złoconą ramą zdobioną przeplatającym ornamentem geometrycznym. W polu obrazu znajduje się scena wskrzeszenia Piotrowina przez św. Stanisława. Postać stojącego i zwróconego w trzech czwartych w lewo biskupa wypełnia niemal całe pole obrazu. Święty ubrany jest w strój pontyfikalny – sutannę, rokietę, ciemnoszary mucet i złoconą kapę, napiersiach ma złoty pektorał, a na głowie białą infułę. Prawą dłoń wyciąga w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma pastorał. U jego stóp klęczy zwrócony profilem w lewo Piotrowin, ubrany w białą szatę i składający ręce w geście modlitewnym. Postaci ukazane są na tle architektury, w głębi, na horyzoncie widoczna jest zabudowa miejska.
Przedstawienia św. Stanisława pojawiły się w sztuce już w pierwszych dekadach po kanonizacji w 1253 roku. Jeszcze w okresie średniowiecza wykonywano je w różnorodnych technikach – od malarstwa monumentalnego przez tablicowe, wizerunki rzeźbiarskie, zdobiące różnorakie przedmioty rzemiosła artystycznego po malarstwo miniaturowe. W epoce nowożytnej nadal bazowano na wykształconych wcześniej schematach przedstawień, tworząc najczęściej mniejsze, bądź większe obrazy wypełniające retabula ołtarzowe. Sceny często aranżowano według zasad malarstwa barokowego. Przykładem tego typu zabiegu jest umieszczenie w tle prezentowanej kompozycji monumentalnej kolumny na wysokim cokole. Element ten nadaje przedstawieniu charakter podniosły, oficjalny. Nowym zabiegiem jest także rezygnacja ze średniowiecznego sposobu ukazania Piotrowina w zminiaturyzowanej postaci, tak by proporcje jego sylwetki były zbliżone do sylwetki świętego.
Tematyka przedstawienia nawiązuje do jednej z hagiograficznych legend świętego, według której żyjący w latach około 1030-1079 biskup krakowski dokonał cudu wskrzeszenia rycerza Piotra Strzemieńczyka zwanego Piotrowinem. Nadprzyrodzone wydarzenie wiązało się z koniecznością potwierdzenia przez biskupa przed sądem prawa własności nabytej od owego rycerza miejscowości Piotrawin, które w wątpliwość podawali bliscy zmarłego. Od średniowiecza wątek ten był jednym z najpopularniejszych przedstawień w ikonografii świętego.
Święty Stanisław zginął z rozkazu króla Bolesława Śmiałego. Jego grób znajdujący się w katedrze wawelskiej przez wieki był miejscem wielkiego kultu męczennika.
Dobry.
- Franciszek Mróz, Geograficzny zasięg kultu św. Stanisława w Polsce, „Peregrinus Cracoviensis”, 14, 2003, s. 103-118.
- Szczęsna Joanna, Węgrzyn-Klisowska Walentyna, Wojciechowski Leszek, Stanisław biskup [w:] Encyklopedia katolicka, red. Gigilewicz Edward, t. 18, Lublin 2013, sp. 783-788.
- Śnieżyńska-Stolot Ewa, Ze studiów nad ikonografią legendy świętego Stanisława, "Folia Historiae Artium", 8, 1972, s. 161-183.
Obraz z przedstawieniem św. Stanisława z Piotrowinem zdobiący strukturę chóru muzycznego w kościele pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Inwałdzie, stanowi przykład nowożytnej wersji popularnego od średniowiecza legendarnego wątku z hagiografii świętego biskupa, jednego z głównych patronów Polski.
Paulina Chełmecka, "Św. Stanisław z Piotrowinem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-stanislaw-z-piotrowinem