Św. Maria Magdalena

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Osiek
Miejscowość
Głębowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Matki Boskiej Szkaplerznej
Miejsce przechowywania
prawa strona ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/13140
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
przed 1659 rokiem
Technika i materiał
drewno cięte, rzeźbione, polichromowane, złocone
Wymiary podstawowe
wysokość – 75 cm
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Rzeźba św. Marii Magdaleny stanowi integralną część ołtarza głównego w Głębowicach z drugiej połowy XVII wieku. Nastawa powstała zapewne tuż przed 1659 rokiem, kiedy konsekrował ją biskup pomocniczy krakowski Mikołaj Oborski. Rzeźba wraz nastawą była konserwowana w 1973 roku. Ostatnia konserwację retabulum przeprowadziła w latach 2016-2017 Monika Domańska-Tomczyk.

Opis

Święta Maria Magdalena, identyfikowana przez trzymaną ludzką czaszkę, została ukazana w całej postaci w nieznacznym kontrapoście. Rzeźba ma lekko zwróconą w lewo głowę. Święta ma owalną twarz o sumarycznym modelunku rysów i wyraźnie rumianych policzkach. Jej długie, lekko falowane, ciemnobrązowe włosy opadające na ramiona są założone za wydatne uszy. Maria Magdalena ubrana jest w długą, złoconą suknię z gorsetem oraz złocony, spięty pod szyją płaszcz. Na szyi widoczny jest krótki sznur pereł. Pod prawą pachą trzyma w uniesionej na wysokości talii prawej ręce ludzką czaszkę. Lewą zaś rękę wspiera na udzie. Figura nieznacznie ścięta z tyłu umieszczona jest w niszy pomiędzy dwiema kolumnami z prawej strony retabulum.

Zarys problematyki artystycznej

Na wpółludowe przedstawienie św. Marii Magdaleny nawiązuje w swojej formie do jej wizerunków reprezentacyjnych. Trudno jednak wskazać tutaj bliższe analogie. Jej przeciętna, sztywna forma wyrazu przemawia za powstaniem rzeźby w lokalnym warsztacie snycerskim. Świętą można identyfikować dzięki trzymanej ludzkiej czaszce oraz rozpuszczonych i opadających na ramionach włosach, a także bogatym stroju, w jakim została przedstawiona.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 462;
M. Anstatt-Janssen, Maria Magdalena, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 7, Ikonographie der Helligen. Innozenz bis Melchisedech, Hrsg. E. Kirschbaum, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 516-541.

Streszczenie

Rzeźba św. Marii Magdaleny stanowi integralną część ołtarza głównego w Głębowicach z drugiej połowy XVII wieku. Świętą identyfikuje trzymana przez nią ludzka czaszka. Figura, podobnie jak i całe retabulum, powstała w lokalnym warsztacie snycerskim.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

AV 35, k. 407 (s. 722)

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Św. Maria Magdalena", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-maria-magdalena-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności