Rzeźba wydrążona, ścięta. Święty Jan Ewangelista ukazany w pozycji stojącej, w swobodnej pozie i znacznym kontrapoście, z lewą nogą ugiętą w kolanie. Jego prawa ręka jest zgięta w łokciu i uniesiona, w lewej przytrzymuje księgę. Głowa zwrócona w trzech czwartych, w prawo. Twarz okolona brodą, z rozchylonymi ustami. Na głowie włosy w postaci loków opadających na plecy. Święty jest ubrany w suknię i płaszcz zebrany w fałdach na lewym boku. Draperie o mocnych fałdowaniach, wyraźne, swobodnie rozwiana tkanina. Szaty i księga złocone, polichromia w partiach ciała naturalistyczna.
Architektoniczna nastawa ołtarza jest dziełem o wysokich walorach artystycznych. Najbliższe jej są nastawy w kościele Kanoników laterańskich w Mstowie i w kościele w Świętej Annie koło Przyrowa, które wykonał Ludwik Ladislaw. Ten opawski snycerz, rozpoczynający swoją karierę w kościele Misjonarzy na Skałce, będący także wykonawcą partii rzeźbiarskiej ołtarza głównego w kolegiaciem w Sandomierzu, mógł być twórcą ołtarza w Morawicy.
Przetarcia, niewielkie pęknięcia i zabrudzenia. Figura podana gruntownej restauracji w ostatnich latach.
Architektoniczna nastawa ołtarza jest dziełem o wysokich walorach artystycznych. Powstała w połowie XVIII wieku. Jej twórcą mógł być Ludwik Ladislaw, opawski snycerz czynny w Krakowie.
Józef Skrabski, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-21