Dzieje grupy rzeźbiarskiej na belce tęczowej nie są możliwe do odtworzenia na podstawie źródeł archiwalnych. Jest jednak wielce prawdopodobne, iż belka tęczowa powstała w czasie modernizacji wnętrza świątyni w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XVIII wieku, którą przeprowadził zasłużony proboszcz ksiądz Jana Skinderowicz.
Święty po prawej stronie krzyża, ukazany w pozycji stojącej, w lekkim kontrapoście z ugiętą prawą nogą w kolanie, z głową i górną partią tułowia zwróconą w stronę Ukrzyżowanego, a dolną częścią ciała ukazaną niemal frontalnie. Głowa świętego ukazana w trzech czwartych, lekko przegięta na bok, zwraca się w stronę krzyża. Twarz smukła, z wydatnym podbródkiem i drobnymi ustami lekko rozchylonymi. Mały, prosty, szeroki nos; otwarte, migdałowate oczy od góry zaznaczone delikatnie rysującymi się łukami brwiowymi. Kręcone włosy do ramion układają się w grube pukle, spływają na szyje i zakrywają uszy. Jego prawa ręka jest zgięta w łokciu, przylega do piersi, lewa jest opuszczona i odsunięta od tułowia, z rozłożoną dłonią. Święty Jan jest ubrany w tunikę z kołnierzem i wąskimi rękawami, przewiązaną w pasie i sięgającą do ziemi. Przez prawe ramię przerzucony jest płaszcz, przechodzący pod lewą ręką z końcem zarzuconym na prawe przedramię. Szaty są mocno pofałdowane, dynamicznie skłębione pod prawą ręką. Rzeźba w całości złocona. Na jej plecach wtórnie dodana deska o obrysie postaci z malowaną wersją świętego widocznego od strony ołtarza głównego.
Postać św. Jana w grupie Ukrzyżowania jest bliska pod względem formalnym dziełom Michała Dobkowskiego. Sposób modelowania twarzy o sumarycznie oddanych rysach, prostych i szerokich nosach oraz zarzuconych na kark gęstych, falistych włosach jest zbliżony do innych dzieł rzeźbiarza – figur w ołtarzu św. Stanisława w katedrze w Kielcach oraz rzeźb w ołtarzu św. Jana Kantego w kościele św. Floriana w Krakowie. Podobnie jak w postaci św. Jana, Dobkowski w innych figurach modeluje draperie, lekko poruszone, w głębokie fałdy ujawniające ułożenie ciała. Konwencjonalne wydają się u niego gesty, podyktowane powszechnie znanym w późnym baroku zasadom „teatrum sacrum”, inspirowane ówczesnym teatrem. Ułożenie prawej ręki na piersi i odchylenie lewej było fizycznym znakiem całkowitego oddania się Bogu. W ten sam sposób ukazani zostali wcześniej cesarz Leopold I na kolumnie Trójcy Świętej w Wiedniu (1687-1693) i kardynał Michał Radziejowski w swoim nagrobku w kościele św. Krzyża w Warszawie (1719-1722).
Figura przemalowana, ubytki polichromii.
Figura św. Jana w grupie Ukrzyżowania w kościele w Spytkowicach powstała w latach pięćdziesiątych lub sześćdziesiątych XVIII wieku w czasie modernizacji kościoła przeprowadzonej z inicjatywy księdza Jana Skinderowicza. Jej twórcą mógł być zatrudniony wówczas przez proboszcza krakowski rzeźbiarz Michał Dobkowski, autor ołtarzy bocznych.
Józef Skrabski, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-1