Św. Anna Samotrzeć oraz św. Joachim z małą Marią

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Gdów
Miejscowość
Niegowić
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
feretron styl rokokowy św. Anna Samotrzeć św. Joachim
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/04506
Kategoria
feretron
Ilość
1
Czas powstania
struktura: druga połowa XVIII wieku, obraz: XIX/XX wiek
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, olej na blasze, złocenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 45,5
wysokość – 58,5
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 131 cm
Szerokość bez ramy – 94 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Struktura feretronu powstała w drugiej połowie XVIII wieku. Obrazy pochodzące z przełomu XIX i XX wieku wstawiono wtórnie.

Opis

Feretron dwustronny ustawiony na prostopadłościennej podstawie zaopatrzonej w otwory na drążki do noszenia. Struktura feretronu od dołu flankowana dwiema wstęgami zdobionymi puklowaniem, spiętymi pośrodku muszlą palmetową. Boki utworzone z ażurowej kratki ujętej wolutami i ze spływającymi kampanulami. W zwieńczeniu muszla palmetowa i rocaille wraz z zatkniętym u szczytu akroterionem. W polu w owalnej, profilowanej i złoconej ramie obrazy: „Św. Anna Samotrzeć” oraz „Św. Joachim z małą Marią”. Na obrazie św. Anny Samotrzeć ukazana Matka Boska po lewej stronie, św. Anna po prawej, na kolanach Marii Dzieciątko Jezus, a nad nimi gołębica Ducha Świętego. Obie kobiety ukazane w pozycji siedzącej, zwrócone w trzech czwartych ku środkowi, rękami przytrzymujące Dzieciątko. Twarz Marii o delikatnych rysach, z prostym nosem, dużymi i brązowymi oczami oraz o wyraźnych ustach. Jej jasnobrązowe włosy są częściowo schowane pod białym welonem ze złotą lamówką. Ubrana jest w czerwoną suknię oraz niebieski płaszcz założony na lewe ramię i zasłaniający kolana. Po drugiej stronie św. Anna o twarzy cechującej się rysami starszej kobiety z włosami schowanymi całkowicie pod białym welonem ze złotą opaską wokół głowy. Ubrana jest w zieloną suknię oraz czerwony płaszcz założony na kolana. Dzieciątko Jezus zwrócone trzy czwarte w lewo, z głową skierowaną w drugą stronę, z lewą nóżką wysuniętą do przodu, w dłoniach trzymające niebieskie jabłko królewskie. Twarz o dziecięcych rysach z zarumienionymi policzkami, okolona kędzierzawymi włosami. Ubrany jest w zwiewną pieluszkę odsłaniającą ramiona, którą z jednego końca podtrzymuje Matka Boska. Nad głową Marii i św. Anny złote, koliste nimby, a wokół głowy Dzieciątka nimb krzyżowy. Tło w różnych odcieniach brązu. Po drugiej stronie feretronu obraz św. Joachima z małą Marią. W centrum kompozycji św. Joachim siedzący w fotelu i trzymający na kolanach małą Marię. Matka Boska ukazana w postawie stojącej, rękami trzymająca się św. Joachima. Twarz o rysach dziecka, z małymi ustami i nosem oraz dużymi oczami. Włosy bujne, ciemnobrązowe, upięte do tyłu, wokół głowy świetlisty nimb. Ubrana jest w białą suknię oraz ciemnoniebieski płaszcz założony na lewe ramię. Święty Joachim widoczny z prawego profilu, prawą ręką ujmujący Marię. Twarz podłużna, okolona siwą brodą oraz siwymi włosami. Ubrany jest w brązową suknię z długimi rękawami oraz zielony płaszcz przewieszony przez poręcz krzesła. Tło jednolite, brązowe.


Zarys problematyki artystycznej

Feretron to obraz lub rzeźba umieszczone w ozdobnej ramie, z podstawą zaopatrzoną w otwory na drążki do noszenia podczas procesji. Zygmunt Gloger w „Encyklopedii staropolskiej” pochodzenie słowa „feretron” czy „feretrum” wywodził ze starożytnego Rzymu, gdzie określało posągi niesione w pochodach triumfalnych. Jedna z pierwszych procesji chrześcijańskich z niesieniem wizerunku odbyła się w 590 roku, kiedy w Rzymie zapanowała epidemia tyfusu. Papież Grzegorz I Wielki zarządził w siedmiu rzymskich kościołach odprawienie nabożeństw suplikacyjnych, tzn. błagalnych. Nabożeństwa te były połączone z procesjami, w czasie których niesiono obraz Matki Boskiej Ocalenie Ludu Rzymskiego (Salus Populi Romani). Struktura omawianego feretronu została wykonana w drugiej połowie XVIII wieku w stylu rokokowym. Elementy zdobnicze feretronu, tj. kogucie grzebienie i ornamenty rocaille'owe są charakterystyczne dla sztuki tej epoki. Niestety nie znany jest twórca obrazów z przełomu XIX i XX wieku, na których ukazano św. Annę Samotrzeć oraz św. Joachima z małą Marią. Ikonografia św. Anny Samotrzeć ukazującej św. Annę z Marią i Dzieciątkiem Jezus pojawiła się na przełomie XIII i XIV wieku w sztuce bizantyńskiej, gdzie początkowo trzy osoby święte były umieszczone w suprapozycji, tzn. jedna powyżej drugiej. Ujęcie widoczne na omawianym dziele, na którym Maria i Anna siedzą obok siebie, a Maria trzyma na kolanach Dzieciątko wykształciło się w późnym średniowieczu, w sztuce powstającej na północ od Alp. Jego genezę można wiązać z powszechnym w tym regionie dążeniem do realizmu przedstawień. Dzieciątko trzymane przez Marię i zwrócone w stronę św. Anny stanowi centrum kompozycji. Po drugiej stronie feretronu ukazano św. Joachima, który według tekstów apokryficznych wywodził się z zamożnej rodziny z Galilei, był mężem św. Anny i ojcem Najświętszej Marii Panny.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dostateczny; liczne ubytki w warstwie malarskiej, a także ubytki w strukturze drewna.

Streszczenie

Struktura omawianego feretronu została wykonana w drugiej połowie XVIII wieku w stylu rokokowym. Elementy zdobnicze feretronu, tj. kogucie grzebienie i ornamenty rocaille'owe są charakterystyczne dla sztuki tej epoki. Niestety nie znany jest twórca obrazów z przełomu XIX i XX wieku, na których ukazano św. Annę Samotrzeć oraz św. Joachima z małą Marią. Ikonografia św. Anny Samotrzeć ukazującej św. Annę z Marią i Dzieciątkiem Jezus pojawiła się na przełomie XIII i XIV wieku w sztuce bizantyńskiej, gdzie początkowo trzy osoby święte były umieszczone w suprapozycji, tzn. jedna powyżej drugiej. Ujęcie widoczne na omawianym dziele, na którym Maria i Anna siedzą obok siebie, a Maria trzyma na kolanach Dzieciątko wykształciło się w późnym średniowieczu, w sztuce powstającej na północ od Alp. Po drugiej stronie feretronu ukazano św. Joachima, który według tekstów apokryficznych wywodził się z zamożnej rodziny z Galilei, był mężem św. Anny i ojcem Najświętszej Marii Panny.

Bibliografia

Szlezynger Piotr, "Początek drogi. Pierwsza parafia księdza Karola Wojtyły pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Niegowici", Niegowić 2016
Gloger Zygmunt, "Encyklopedia staropolska ilustrowana, t. 2", Warszawa 1901
"Lexikon der christlichen Ikonographie", Rom-Freiburg-Basel-Wien 1970
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Anna Samotrzeć oraz św. Joachim z małą Marią", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-anna-samotrzec-oraz-sw-joachim-z-mala-maria

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności