Św. Anna Samotrzeć

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Biskupice
Miejscowość
Łazany
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Parafia Znalezienia Krzyża Świętego
Tagi
ikonografia świętych malarstwo religijne malarstwo XIX wieku sztuka XIX wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny lewy
Identyfikator
DZIELO/03497
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1897 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Omawiany obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć został wykonany w 1897 roku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego, o czym świadczy sygnatura „18 FO 97” umieszczona w dolnej części dzieła. W 1897 roku z inicjatywy księdza Franciszka Błachuta, proboszcza w Łazanach, odnowiono dwa barokowe ołtarze boczne pochodzące z pierwszej połowy XVIII wieku. W obu nastawach Matki Boskiej Częstochowskiej i omawianym ołtarzu św. Anny usunięto umieszczone w zwieńczeniach glorie promieniste i zastąpiono je neobarokowymi strukturami mieszczącymi obrazy wykonane przez Ferdynanda Olesińskiego. W zwieńczeniu nastawy św. Anny umieszczono wizerunek św. Franciszka z Asyżu, w drugiej nastawie wyobrażenie św. Antoniego Padewskiego. Olesiński wykonał wówczas również omawiany obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć, którym zastąpiono starsze dzieło o tym samym temacie znajdujące się w polu głównym ołtarza św. Anny. Artysta ten najprawdopodobniej jest także autorem wizerunku Matki Boskiej Różańcowej oraz obrazu Najświętszego Serca Jezusowego umieszczonych w 1897 roku na zasuwach obu ołtarzy bocznych w związku z powołaniem przy parafii bractw różańcowego i Serca Jezusowego.


Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta ze ściętymi schodkowo górnymi narożami, ujęty złoconą i profilowaną ramą. W centrum kompozycji przedstawienie św. Anny Samotrzeć umieszczone na tle pejzażu z elementami architektury oraz roślinności. Święta Anna (po lewej), Maria (po prawej) siedzące na ławie, zwracają się ku sobie. Maria przedstawiona jako młoda, jasnowłosa kobieta ubrana w różową suknię oraz błękitny płaszcz podtrzymuje na kolanach Dzieciątko Jezus odziane w białą tunikę. Na głowie Marii i wokół jej szyi udrapowana biała chusta. Za Marią krzew kwitnących róż. Dzieciątko Jezus jasnowłose, ukazane w dynamicznej pozie z rękoma wyciągniętymi ku górze. Wokół jego głowy przedstawiony promienisty nimb. Za plecami Jezusa pęk białych lilii. Anna przedstawiona jako starsza kobieta w zielonej sukni, jasnofioletowej szacie spodniej, kremowej chuście na głowie oraz narzuconym na kolana czerwonym płaszczu. Dłonie kobiety splecione i swobodnie złożone na kolanach. Spod szat widoczna stopa w jasnobrązowym sandale. Ponad głowami Anny i Marii przedstawione aureole. W górnej części kompozycji, na osi obrazu widoczne dwie uskrzydlone główki anielskie. Kolorystyka jasna, pastelowa. W dolnej części obrazu, poniżej św. Anny umieszczona sygnatura malarza i data wykonania obrazu „18 FO 97.”

Zarys problematyki artystycznej

Obraz stanowi przykład dziewiętnastowiecznego, wyidealizowanego malarstwa religijnego. Autor dzieła Ferdynand Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie uczył się w latach 1871-1883 pod kierunkiem Floriana Cynka, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Twórczość Olesińskiego, czynnego głównie w Wieliczce i Krakowie, obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne. Przedstawienie Św. Anny Samotrzeć tj. św. Anny w towarzystwie Marii i Chrystusa wykształciło się z wcześniejszego tematu ikonograficznego nazywanego Rodziną Marii. Ten ostatni ilustrował przekazy odnoszące się do trzech małżeństw św. Anny – z Joachimem, Kleofasem i Salomasem, z których to związków święta urodziła trzy córki – Marię, Marię Kleofasową i Marię Salome. W sztukach plastycznych zazwyczaj ukazywano siedzące na ławie św. Annę i Marię z Dzieciątkiem Jezus na kolanach oraz stojących za nimi trzech mężów Anny i męża Marii – św. Józefa, u dołu natomiast pozostałe córki św. Anny. Wizerunek św. Anny Samotrzeć wyodrębnił się z tych wielofigurowych scen, skupiając się na centralnych postaciach sceny.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć został wykonany w 1897 roku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego. W tym samym roku dzieło zostało umieszczone w polu głównym odnawianego wówczas ołtarza bocznego św. Anny, na miejscu starszej kompozycji o tym samym temacie. Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jego twórczość obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Krasnowolski Bogusław, "Parafia i kościół pod wezwaniem Znalezienia Krzyża Świętego w Łazanach", Kraków 2013
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Św. Anna Samotrzeć", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-anna-samotrzec-2

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności