Rzeźba przeznaczona do ołtarza głównego kościoła w Tenczynku. Ołtarz powstał w latach trzydziestych lub czterdziestych XVIII wieku. Z inwentarza z 1748 roku wiadomo, iż był wówczas malowany i złocony. Figura zapewne powstała przed tą datą.
Święty został ukazany całopostaciowo, frontalnie, w kontrapoście, prawą ręką obejmuje belkę swojego krzyża. Jest ubrany w zieloną suknię sięgającą stóp i złoty płaszcz przerzucony przez prawe ramię i osłaniający do kolan korpus świętego. Głowę ma wzniesioną ku górze, okoloną długą, falującą brodą, z wydatnymi zakolami, otwartymi oczami i ustami.
Na podstawie źródeł archiwalnych nie udało się ustalić autorstwa dzieła. Analiza formalna pozwala wskazać warsztat Antoniego Frączkiewicza, jednego z najciekawszych rzeźbiarzy krakowskiego środowiska artystycznego w XVIII wieku. Sposób upozowania sylwetki apostoła, z szeroko rozłożonymi rękami, drapowania jego szat, miękko, swobodnie, niemal targanych wiatrem, jak i modelunek twarzy o głęboko zapadniętych oczach, pogrubionych brwiach i faliście układającej się brodzie wskazują na autora rzeźb w kościele Norbertanek w Imbramowicach, którym był Frączkiewicz.
Dobry
Figura w ołtarzu głównym kościoła w Tenczynku powstała w latach trzydziestych lub czterdziestych XVIII wieku. Sposób rzeźbienia sylwetki, ekspresyjnie drapowanych szat niemal targanych na wietrze, fizjonomia twarzy powalają na przypisanie dzieła warsztatowi Antoniego Frączkiewicza. Zbliżone formalnie są znane i potwierdzone dzieła Frączkiewicza w Imbramowicach.
Józef Skrabski, "Św. Andrzej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-andrzej-3