Obraz „Stygmatyzacja św. Franciszka” wykonał Władysław Łuszczkiewicz w 1882 roku.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawiający stygmatyzację św. Franciszka. W centrum kompozycji znajduje się św. Franciszek w pozycji klęczącej, zwrócony w trzech czwartych w prawo, głowę wspiera na prawej dłoni, a w lewej trzyma czerwony krzyż. Ma szeroką twarz z krótkim zarostem, z małymi oczami i podłużnym nosem. Włosy krótkie, ciemnobrązowe z tonsurą. Ubrany jest w brązowy habit franciszkański, przewiązany białym sznurem, wokół głowy ma złoty i okrągły nimb. W górnej części obrazu, po lewej stronie znajduje się Chrystus jako serafin, naturalnej wielkości, z którego ran wychodzą białe promienie tworzące stygmaty u św. Franciszka. Scena ukazana pośród skał, w oddali pejzaż górski. Obraz zamknięty u góry łukiem odcinkowym, przyłucza malowane na czerwono. W prawym dolnym rogu kompozycji znajduje się sygnatura „Luszczkiewicz / 1882”. Rama drewniana, profilowana, dekorowana plastycznym, fantazyjnym ornamentem.
Scena przedstawiająca stygmatyzację św. Franciszka została ukazana w tradycyjnym ujęciu ikonograficznym, w którym święty klęczy, a powyżej, po przeciwległej stronie obrazu znajduje się Chrystus jako serafin. Dzieła o podobnym układzie kompozycyjnym można odnaleźć w większości kościołów Małopolski. Po raz pierwszy ten typ ikonograficzny zastosował Angiolo di Bondone, zw. Giottem na fresku w kaplicy Scrovegnich w Padwie (ok. 1275-1299). Przedstawienie bezpośrednio nawiązuje do wydarzenia na górze Alwernii z 1224 roku, gdzie św. Franciszek otrzymał stygmaty. Autorem dzieła jest Władysław Łuszczkiewicz (1828-1900) wybitny malarz, historyk sztuki, muzeolog i konserwator zabytków. Był prekursorem historyzmu w polskim malarstwie. Malował również obrazy religijne, portrety, rzadziej sceny rodzajowe. Wykształcony w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Wojciecha Kornelego Stattlera i Jana Nepomucena Głowackiego, studiował również filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia artystyczne uzupełniał od 1849 roku w École des Beaux-Arts w Paryżu i krótko u L. Gallaita w Antwerpii. Wróciwszy do kraju pracował jako nauczyciel rysunku w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a od 1877 roku jako profesor malarstwa. W 1884 roku objął stanowisko dyrektora krakowskiego Muzeum Narodowego. Do jego uczniów należeli m.in. Artur Grottger, Jan Matejko, Aleksander Kotsis, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański i Wojciech Weiss. Jego prace malarskie znajdują się m. in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Warszawie, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w zbiorach prywatnych. Odnalezienie obrazu autorstwa tego wybitnego artysty i historyka sztuki stanowi wyjątkowe wydarzenie.
Scena przedstawiająca stygmatyzację św. Franciszka została ukazana w tradycyjnym ujęciu ikonograficznym, w którym święty klęczy, a powyżej, po przeciwległej stronie obrazu znajduje się Chrystus jako serafin. Po raz pierwszy ten typ ikonograficzny zastosował Angiolo di Bondone, zw. Giottem na fresku w kaplicy Scrovegnich w Padwie (ok. 1275-1299). Przedstawienie bezpośrednio nawiązuje do wydarzenia na górze Alwernii z 1224 roku, gdzie św. Franciszek otrzymał stygmaty. Autorem dzieła jest Władysław Łuszczkiewicz (1828-1900) wybitny malarz, historyk sztuki, muzeolog i konserwator zabytków. Był prekursorem historyzmu w polskim malarstwie. Malował również obrazy religijne, portrety, rzadziej sceny rodzajowe. Odnalezienie obrazu autorstwa tego wybitnego artysty i historyka sztuki stanowi wyjątkowe wydarzenie.
Maria Działo, "Stygmatyzacja św. Franciszka", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/stygmatyzacja-sw-franciszka-3