Ołtarz główny (okładzina ceramiczna)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Siepraw
Metropolia
Krakowska
Parafia
Św. Michała Archanioła
Kościół
Bł. Anieli Salawy
Tagi
abstrakcja ceramika sztuka XX wieku
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/27079
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
koniec lat 60. XX wieku
Technika i materiał
ceramiczne płyty okładzinowe
Wymiary podstawowe
wysokość – 12 m
Inne wymiary – powierzchnia: 162 m2
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Ceramiczna okładzina została wykonana w Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze według projektu Janusza Trzebiatowskiego końcem lat 60. XX wieku. Pierwotnie pośrodku ściany umieszczony był witraż przedstawiający św. Michała Archanioła, sztucznie podświetlany - podkreślający symbolikę kompozycji. W późniejszym czasie (po 2000 roku) w przestrzeń wprawiono krucyfiks.

Opis

Okładzina ceramiczna pokrywa dwie ściany zamykające prezbiterium, łączące się pod kątem rozwartym i doświetlone pośrodku przez wpadające z górnego świetlika światło. Płyty są płaskorzeźbione i opracowane reliefowo, w kolorystyce błękitnej i seledynowej spływającej od szczytu ściany i przechodzącej w intensywną czerwień i brązy.

Zarys problematyki artystycznej

Kolorystyka płyt symbolizuje walkę dobra ze złem. Podkreślona jest ponadto fakturą, bowiem niebieskie, jasne płyty opracowane są delikatnie, czerwone zaś pokrywają płaskorzeźbione, ostre formy. Symbolika barw i form nawiązuje do postaci patrona – św. Michała Archanioła, którego wizerunek pierwotnie znajdował się na tle okładziny. Dzieło reprezentuje posoborowy „nowy symbolizm”.
Janusz Trzebiatowski napisał o swoim projekcie: „To była pierwsza w Polsce abstrakcyjna kompozycja ceramiczna umieszczona w kościele. Dalekowzroczną decyzję zatwierdzającą jej umieszczenie w kościele w Sieprawiu podjął osobiście kardynał Karol Wojtyła. Długo się jednak nad tym zastanawiał”.

Streszczenie

Ceramiczna okładzina została wykonana w Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze według projektu Janusza Trzebiatowskiego końcem lat 60. XX wieku. Kolorystyka i faktura płyt symbolizuje walkę dobra ze złem i odnosi się do patrona świątyni -św. Michała Archanioła. Abstrakcyjna kompozycja ceramiczna w kościele w Sieprawiu była pierwszą tego rodzaju realizacją w Polsce.

Bibliografia

Konarski Stanisław, "Nowy kościół w Sieprawiu jako dzieło współczesnej architektury i sztuki"
Pitala Adam, Batko Franciszek, "Siepraw. Parafia i jej kościoły. Gmina", Kraków 1994
Kostur Bożena , "Kolor i blask. Ceramika architektoniczna oraz mozaiki w Krakowie i Małopolsce po 1945 roku", Kraków 2015
Kostuch Bożena, "Monumentalne kompozycje z łysogórskich płyt ceramicznych w wystroju budowli sakralnych" , „Sacrum et Decorum” , s. 106-127
Kostuch Bożena, " "Ceramiczny eksperynent" -architektoniczne płyty okładzinowe z Łysej Góry,"

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Ołtarz główny (okładzina ceramiczna)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-okladzina-ceramiczna

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności