Pietà

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Gdów
Miejscowość
Gdów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo XX wieku Pietà
Miejsce przechowywania
prawy ołtarz boczny, zasuwa
Identyfikator
DZIELO/01341
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga – trzecia tercja XX wieku (przed 1982)
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 90 cm
wysokość – 130 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz przedstawiający Pietę został wykonany przez Stanisława Klimowskiego w drugiej lub trzeciej tercji XX wieku, ale przed 1982 rokiem.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum kompozycji Matka Boska w pozycji siedzącej, pod krzyżem, ukazana frontalnie. Na kolanach trzyma martwe ciało Chrystusa, oparte o pionową belkę krzyża. Lewą ręką przytrzymuje na ramieniu głowę Syna, do której przytula twarz. Maria ma okrągłą twarz, o wyrazistych rysach, dużych oczach, uniesionych brwiach, prostym nosie i pełnych ustach. Ubrana jest w granatową suknię oraz czerwony płaszcz, przepasany przez lewe przedramię i spoczywający na kolanach. Na głowie ma białą podwikę oraz rozwiany, jasnofioletowy welon. Ciało Chrystusa zwrócone w trzech czwartych w lewo, opada bezwładnie na prawe ramię Marii. Lewa ręka spoczywa na podbrzuszu, prawa opada wzdłuż ciała. Twarz ma szczupłą, z zamkniętymi oczami, garbatym nosem i lekko rozchylonymi ustami; okoloną jasnym zarostem i jasnymi, długimi włosami. Ciało ma muskularne, z zaznaczonymi śladami męki. Przez biodra ma przerzuconą białą tkaniną. W tle ukazana Golgota z krzyżem, o który oparta jest drabina, a na ramieniu powiewa biała tkanina. Niebo zachmurzone, w kolorze fioletowo-brunatnym. W lewym dolnym rogu sygnatura „SKlimowski”.

Zarys problematyki artystycznej

Typ przedstawieniowy Piety ukształtował się w średniowieczu. Istnieje kilka teorii o jego genezie. Pierwsza wywodzi go z historycznej sceny Opłakiwania, z którego wyłączono pozostałe postacie (św. Jana i Marii Magdaleny). Kolejna wskazuje na to, że przedstawienie Piety ma swój początek w utworach literackich i mistycznych wyrażających ból Marii na Kalwarii. Natomiast trzecia wersja znajduje źródło tego przedstawienia w wizerunkach Marii z Dzieciątkiem na kolanach.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zabrudzenia powierzchni obrazu.

Streszczenie

Obraz przedstawiający Pietę został wykonany przez Stanisława Klimowskiego w drugiej lub trzeciej tercji XX wieku, ale przed 1982 rokiem. Temat przedstawieniowy Piety badacze wywodzą z historycznej sceny Opłakiwania, z utworów literackich i mistycznych wyrażających ból Marii na Kalwarii lub z wizerunków Marii z Dzieciątkiem na kolanach.

Bibliografia

Kulig Tadeusz, Spiechowicz-Jędrys Agnieszka, "Sanktuarium Matki Bożej Gdowskiej", Kraków 2007
Dobrzeniecki Tadeusz, "Średniowieczne źródła „Piety”" , [w:] "Treści dzieła sztuki. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki" , red.Witwińska Magdalena , Warszawa 1969 , s. 11-31

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Pietà", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2022, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-25

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności