Drewniana i polichromowana rzeźba Piety w klasztorze Reformatów w Kętach na podstawie cech stylowych jest datowana na początek XV wieku. Najdawniejsze dzieje figury nie są znane jednak na podstawie badań przeprowadzonych w ramach gruntownych prac konserwatorskich wykonanych w 2016 roku przez Barbarę Budziaszek udało się ustalić ciąg prawdopodobnych przemian, jakim rzeźba została poddana głównie w XIX i XX wieku. Zły stan zachowania struktury drewna oraz analiza licznych warstw malarskich pozwoliły wysunąć przypuszczenie, że po około 100 lub 200 latach eksponowania figury we wnętrzu świątyni, (w tym czasie nie ingerowano w jej wygląd, zwłaszcza jej nie przemalowywano) rzeźbę wycofano z kultu. Po pewnym czasie, być może już XIX wieku, mogła zostać umieszczona w kapliczce, gdzie zarówno płomień świec, jak i wpływ czynników atmosferycznych spowodowały znaczną destrukcję drewna oraz polichromii, szczególnie w partii złoceń i srebrzeń. Według umieszczonego na odwrociu figury napisu rzeźba została „odnowiona w R(oku) P(ańskim) 1881”. Jak zauważa Barbara Budziaszek ówczesne ingerencje, mające na celu zapewne przywrócenie wizerunkowi jego pierwotnej funkcji, znacząco ratowały stan zabytku, jednak równocześnie wpłynęły także na jej formę. Najistotniejszą ingerencją okazała się wymiana głów Jezusa i Marii, co było spowodowanego najpewniej ich znacznym uszkodzeniem. Wymusiły one zatem decyzję o wydrążeniu zniszczonych partii i zastąpieniem ich nowymi. Cechy stylowe wstawionych wówczas elementów w dużej mierze są dalekie pierwotnej stylistyce gotyckiej jednak postanowiono je pozostawić. Na XIX i XX wieku rzeźba była także kilkukrotnie przemalowywana, natomiast w ramach ostatnich ingerencji konserwatorskich, na podstawie fragmentarycznie zachowanych (pod licznymi warstwami głównie dziewiętnasto i dwudziestowiecznych przemalowań) śladów oryginalnej polichromii została przywrócona pierwotna kolorystyka.
Całopostaciowa, ścięta z tyłu figura przedstawiająca Pietę. Ukazana frontalnie Maria siedzi na prostopadłościennym stołku. Nieznacznie przechyloną w prawo i lekko pochyloną głowę charakteryzują pociągła twarz o owalnym obrysie i subtelnych rysach twarzy, cienkie linie łagodnych łuków brwi, niewielkie oczy o migdałowatym kształcie, długi, prosty nos, drobne usta o lekko opadających kącikach, policzki i podbródek podkreślone rumieńcem. Maria ma na sobie czerwoną suknię z szerokim, złoconym obszyciem dekoltu oraz obszerny, złocony płaszcz o srebrzonym podszyciu, osłaniający głowę, ręce i nogi, o prawej pole podwiniętej pod lewą rękę. Fałdowania przybierają formę drobnych rurek opadających kaskadowo po bokach twarzy oraz w dolnej partii nóg, na wysokości łydek załamujących się w ostre formy w kształcie litery „V”. Maria oburącz podtrzymuje leżące na jej kolanach martwe ciało Jezusa, o zwróconej w lewo sylwetce. Trójkątną twarz charakteryzują wyraziste rysy z niskim czołem, cienką, prostą linią brwi, zamkniętymi oczami, długim, prostym wydatnym nosem, wydatnymi kośćmi policzkowymi, krótkim zarostem. Długie, lekko falowane, brązowe włosy opadają na plecy. Sztywną sylwetkę cechuje także sumarycznie modelowana muskulatura wydatna zwłaszcza w partii brzucha. Długie wyprostowane ręce ułożone są wzdłuż sylwetki, lewa wsparta na lewej ręce Marii; dłonie duże, o wyprostowanych palcach. Długie, zgięte w kolanach nogi o dużych stopach opadają prostopadle do podłoża. Biodra Jezusa przesłania krótkie, ciemnoszare perizonium. Całe ciało o bladej karnacji pokrywają drobne strużki krwi składające się z trzech wydłużonych kropli, na stopach, dłoniach i w prawym boku wydatne, mocno krwawiące rany, czoło wzdłuż linii włosów mocno zakrwawione.
Jednym z najważniejszych przedstawień dewocyjnych w okresie średniowiecza były wizerunki Piety, ukazujące Matkę Boską opłakującą martwe ciało Jezusa. Najwcześniejsze tego typu wizerunki powstawały na terenie Niemiec na początku XIV wieku, u schyłku epoki natomiast rozpowszechniły się w całej Europie. W rozwoju ikonografii Piety wykształciło się kilka typów tego przedstawienia m.in. Pietà corpusculum, gdzie Chrystus ukazany jest jako dziecko.
Wyraz artystyczny Piety w kościele Reformatów w Kętach stanowi przykład tak zwanego stylu pięknego, jaki rozwinął się w plastyce gotyckiej około 1400 roku pod wpływem sztuki dworskiej. Wizerunki Marii, zarówno w wersji Madonn z Dzieciątkiem, jak i Piet, charakteryzują delikatne rysy pełnych urody twarzy. Szczupłą sylwetkę Jezusa cechuje zredukowanie bólu i cierpienia za wyjątkiem wyrazistej rany w przebitym boku. Szczególną uwagę zwracają dekoracyjne drapowania szat o płynnych i rytmicznych układach V- i U-kształtnych załamań oraz kaskad drobnych fałd rurkowych. Obok cech formalnych wizerunki Pięknych Piet charakteryzuje subtelna ekspresja smutku i żalu Matki Boskiej, zdominowanych wyrazem głębokiej miłości i refleksji.
Dobry, rzeźba została poddana pracom konserwatorskim w 2016 roku.
Jednym z najstarszych zabytków w kościele Reformatów w Kętach jest datowana na początek XV wieku Pieta. Cechy stylowe figury stanowią przykład stylu pięknego charakteryzującego plastykę gotycką około 1400 roku.
Paulina Chełmecka, "Pieta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-23