Misericordia Domini (Chrystus Umęczony, Chrystus w studni)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Centrum
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
Misericordia Domini św. Jan Kanty
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/23697
Kategoria
obraz
Czas powstania
czwarta ćwierć XV wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków (?)
Technika i materiał
tempera na desce, tło odciskane w zaprawie, pozłocone, płaskorzeźbiona rama
Wymiary podstawowe
szerokość – 45 cm
wysokość – 58 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Według tradycji obraz znajdował się przy bramie Kolegium Większego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Miał się przy nim modlić Jan Kanty, profesor Uniwersytetu, a gdy umarł obraz przeniesiono do kolegiaty św. Anny i zawieszono w pobliżu grobu późniejszego świętego. Według Michała Kurzeja wizerunek powstał jednak po śmierci uczonego w warsztacie anonimowego malarza, który w swej twórczości nawiązywał do prac Mistrza tryptyku z Blizanowa.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta w złoconej ramie o profilowanych krawędziach, z dekoracją roślinną. Na obrazie przedstawiono Chrystusa w grobie i stojącą za grobem Matkę Boską. Chrystus ukazany do pasa, frontalnie, z perizonium na biodrach, opadającym na ściankę grobu. Ma lekko przegiętą w prawo głowę i spogląda na Marię. Jego twarz jest pociągła, nos długi, oczy otwarte, usta wąskie. Na głowie ma długie włosy opadające na ramiona i zieloną koronę cierniową. Twarz okala krótka, brązowa broda. Wokół głowy aureola z promieni obwiedziona nimbem. Jego ręce są ułożone na wysokości klatki piersiowej, wskazują na ranę w boku, z którego tryska krew do położonego na grobie kielicha. Matka Boska ukazana w trzech czwartych, zwrócona w kierunku Jezusa, z rękami złożonymi do modlitwy. Jest ubrana w czerwoną suknię i czarny płaszcz oraz białą podwikę – chustę okalającą głowę i szyję. Jej twarz o ostrych krawędziach wyróżnia długi nos, szeroko otwarte oczy i wąskie, pełne usta. Grób Chrystusa ukazany od góry, w skrócie perspektywicznym, z przednią ścianką ozdobioną ślepymi maswerkami. Tło podzielone na dwie strefy: dolną, z zieloną tkaniną i górną, złoconą, z tłoczonymi gałązkami z liśćmi i kwiatami.

Zarys problematyki artystycznej

Temat dzieła reprezentuje typ ikonograficzny Misericordia Domini, którego źródłem literackim było proroctwo Izajasza o miłosiernym Mężu Boleści, uznane przez teologów chrześcijańskich za zapowiedź męki Chrystusa. Postać Marii jako współodkupicielki i orędowniczki często występowała obok umęczonego Chrystusa, wyrażała jej współcierpienie i udział w dziele Zbawienia.
Dlatego już w XVII wieku krakowski obraz był zaliczany do wizerunków maryjnych i określany w źródłach jako Imago Matris Misericordiae. Ten typ ikonograficzny był popularny w Polsce, czego przykładem są obrazy w kościele w Iwanowicach (epitafium Jana Gruszczyńskiego), czy malowidło w krużganku klasztoru Augustianów w Krakowie. Warto zaznaczyć, iż krakowski obraz powielano w scenach ukazujących św. Jana Kantego, np. w jego relikwiarzu w kościele św. Anny w Krakowie z 1695 roku.

Streszczenie

Obraz Misericordia Domini powstał w warsztacie nieznanego z nazwiska malarza krakowskiego w ostatniej ćwierci XV wieku. Według tradycji przed nim modlił się św. Jan Kanty, profesor Uniwersytetu Krakowskiego. Typ ikonograficzny obrazu wyraża współcierpienie Marii z Chrystusem podczas jego męki oraz jej udział w dziele Zbawienia.

Bibliografia

Jurkowlaniec Grażyna, "Chrystus umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku ", Warszawa 2001

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Misericordia Domini (Chrystus Umęczony, Chrystus w studni)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/misericordia-domini-chrystus-umeczony-chrystus-w-studni

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności