Figura monarchy powstała w drugiej połowie XVIII wieku z przeznaczeniem do ołtarza głównego. Została przeniesiona razem z wyposażeniem z Jawornika do Krakowa-Krzesławic. W latach 1996-1997 poddana była konserwacji.
Rzeźba drążona z tyłu, ustawiona na podwójnej podstawie na planie zbliżonym do kwadratu. Figura ukazana w całej postaci, zwrócona w trzech czwartych w prawo, lekko odchylona do tyłu, z uniesioną głową. Lewą nogę ma wysunięta do przodu. Obie ręce ma wysunięte do przodu, w tym prawą uniesioną. Twarz pełna, o niskim czole, głęboko osadzonych, migdałowatych oczach, uniesionych brwiach, dużym nosie i pełnych ustach, z zadartym podbródkiem. Włosy na silnie kręcone w pukle różnej długości, układające się po bokach głowy i opadające na ramiona. Na głowie ma srebrzoną koronę otwartą. Postać ubrana jest w srebrzoną tunikę sięgającą kolan, z podwiniętymi, szerokimi rękawami, silnie drapowaną z przodu i odzwierciedlającą ruch postaci. Na nią ma nałożony srebrzony napierśnik ze złoconą krawędzią i dekoracją pod szyją, z piórami na ramionach, przewiązany w pasie szarfą, zawiązaną na prawym boku. Na prawym ramieniu ma zawieszony złocony płaszcz, podwiązany na lewym boku i opadający na plecy, drapowany w grube fałdy, lekko łamane. Na nogach ma wysokie, srebrzone butym ze złoconą dekoracją. Polichromia ciała naturalistyczna, włosy jasnobrązowe.
Pierwotna dekoracja rzeźbiarska ołtarza jest spójna pod względem formalnym i została wykonana przez tego samego rzeźbiarza. Figury pod względem stylowym nie są podobne do dzieł żadnego ze znanych twórców z Małopolski. Wykonane zostały na wysokim poziomie formalnym. Charakteryzuje je prawidłowe opracowanie wolumenu postaci, swobodny układ ciała. Szaty drapowane są miękko i plastycznie, odzwierciedlając ruch postaci. Szczególną uwagę zwraca przywiązanie do detalu stroju, potraktowanego ze wyjątkową pieczołowitością. Niestety brak atrybutów postaci uniemożliwia ich identyfikację.
Figura poddana konserwacji i rekonstrukcji w latach 1996-1997.
Figura monarchy powstała w drugiej połowie XVIII wieku z przeznaczeniem do ołtarza głównego. Została przeniesiona razem z wyposażeniem z Jawornika do Krakowa-Krzesławic. Pierwotna dekoracja rzeźbiarska ołtarza jest spójna pod względem formalnym i została wykonana przez tego samego rzeźbiarza. Figury pod względem stylowym nie są podobne do dzieł żadnego ze znanych twórców z Małopolski. Wykonane zostały na wysokim poziomie formalnym.
Paulina Kluz, "Figura niezidentyfikowanego monarchy", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/figura-niezidentyfikowanego-monarchy