Rzeźba niezidentyfikowanego Ewangelisty powstała najpewniej przed 1664 rokiem. Prawdopodobnie stanowiła element dekoracji figuralnej dawnej ambony. Po zamontowaniu nowego wyposażenia w XVIII wieku, została zdemontowana i w późniejszym czasie wtórnie ustawiona w jednym z ołtarzy bocznych.
Figura nieopracowana z tyłu; ustawiona na niskiej, nieregularnej podstawie. Święty ukazany frontalnie, z prawą nogą ugiętą, obie ręce wyciąga wprzód, w prawej przytrzymuje księgę. Twarz ma pociągłą, o niewielkich, wąskich oczach, krótkim nosie i małych ustach, okoloną krótkimi, silnie kręconymi włosami i brodą. Ubrany jest w obficie fałdowaną tunikę przepasaną w talii oraz płaszcz zarzucony na lewe ramię i zawinięty z przodu postaci. Polichromia ciała naturalistyczna, szaty złocone.
Omawiana rzeźba razem z innymi figurami Ewangelistów i niezidentyfikowanego biskupa (św. Stanisława?) powstała w tym samym czasie i została wykonana przez tego samego twórcę. Najpewniej grupa tych figur pochodzi z dawnego wyposażenia kościoła w Rabce. Ikonografia, a także niewielka wysokość i głębokość rzeźb mogą wskazywać na to, że stanowiły one niegdyś dekorację figuralną ambony i mogły być ustawione w płytkich niszach kosza oraz na zaplecku lub na baldachimie. Ambona w kościele rabczańskim wymieniona była po raz pierwszy w aktach wizytacji w 1664 roku, zatem omawiane figury razem z kazalnicą mogły powstać przed tym rokiem.
Zły; uszkodzenia mechaniczne i ubytki podstawy, silne przetarcia i ubytki polichromii.
Rzeźba niezidentyfikowanego Ewangelisty powstała najpewniej przed 1664 rokiem. Prawdopodobnie stanowiła element dekoracji figuralnej dawnej ambony. Po zamontowaniu nowego wyposażenia w XVIII wieku, została zdemontowana i w późniejszym czasie wtórnie ustawiona w jednym z ołtarzy bocznych.
Paulina Kluz, "Figura niezidentyfikowanego Ewangelisty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/figura-niezidentyfikowanego-ewangelisty