Chrystus Zmartwychwstały

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Tagi
Chrystus Zmartwychwstały rzeźba XVI wieku
Miejsce przechowywania
muzeum
Identyfikator
DZIELO/25185
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVI wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie
Wymiary podstawowe
szerokość – 30 cm
wysokość – 87 cm
głębokość – 27 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego powstała w XVI wieku. Pierwotnie znajdowała się w kościele Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Zielonkach. W drugiej połowie XX wieku została przekazana do Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie jako dar parafii Zielonki.

Opis

Rzeźba pełna, ustawiona na podstawie na planie ośmioboku oraz na fragmencie podłoża. Chrystus ukazany w całej postaci, frontalnie, prawą, ugiętą rękę unosi w geście błogosławieństwa, lewą trzyma z przodu drzewce chorągwi. Twarz ma podłużną, o migdałowatych, półprzymkniętych oczach, prostym, długim nosie i wąskich ustach. Twarz okolona krótką ciemną brodą oraz falowanymi włosami, opadającymi na ramiona. Przez biodra ma przewiązane białe perizonium, przylegające go ciała. Na ramiona ma narzucony czerwony płaszcz z zieloną podszewką, zawinięty łukowato z przodu postaci i przytrzymywany lewą ręką. Ciało ma wychudzone, o silnie podkreślonych żebrach klatki piersiowej oraz wcięciu w talii, z zaznaczonymi śladami męki. Polichromia ciała naturalistyczna, o jasnej karnacji. Chorągiew wykonana z czerwonej tkaniny wielkowzorzystej.

Zarys problematyki artystycznej

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego nosi cechy późnogotyckie, dlatego może być datowana na XVI wiek. Sposób rzeźbienia twarzy z wysokim czołem oraz włosów i brody kształtowanych w regularne fale jest charakterystyczny dla rzeźb z tego okresu. Podobnie układ ciała zakrytego niemal w całości płaszczem, odsłaniającym jedynie wychudzony tors, z łukowato zarzuconą z przodu tkaniną. Bardzo zbliżone formalnie i kompozycyjnie są szesnastowieczne figury Chrystusa Zmartwychwstałego w kościołach w Raciechowicach, Porębie Wielkiej czy Modlnicy.
Figura Zmartwychwstałego przedstawia triumfującego Chrystusa, który powstał z grobu. Czerwony płaszcz wskazuje na jego męczeństwo, a chorągiew jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią.
Tego rodzaju figury Chrystusa Zmartwychwstałego w średniowieczu pełniły często rolę rekwizytów w dramatyzowanej liturgii. Mogły być używane podczas liturgii Wielkanocnej i podczas Wniebowstąpienia.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Konserwowany przez Pracownię Konserwacji przy Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie.

Streszczenie

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego powstała w XVI wieku. Pierwotnie znajdowała się w kościele w Zielonkach. W drugiej połowie XX wieku została przekazana do Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie jako dar parafii. Figura nosi cechy późnogotyckie. Przedstawia triumfującego Chrystusa, który powstał z grobu. Czerwona szata wskazuje na jego męczeństwo, a chorągiew jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią.

Bibliografia

Zieliński Chwalisław, "Sztuka sakralna. Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji Domu Bożego. Podręcznik opracowany na podstawie przepisów kościelnych", Poznań 1959
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Chrystus Zmartwychwstały", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-zmartwychwstaly-32

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności