Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Stryszawa
Miejscowość
Stryszawa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Św. Anny
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/08232
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
koniec XIX wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kęty
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromia, złocenie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

W 1894 roku zapisano w księdze wydatków na budowę kościoła kwotę wydaną na „podróż do Kent (Kęt) po szkło i rzeźby”. Ołtarz główny, w którym znajduje się rzeźba, był konserwowany między 1980 a 2000 rokiem.

Opis

Rzeźba pełna na cokole przedstawiająca św. Piotra ukazanego w całej postaci, zwróconego nieznacznie w lewo. Święty w prawej, wyciągniętej ręce trzyma dwa klucze, lewą podtrzymuje połę płaszcza oraz księgę, na okładce której są połączone ze sobą krzyż, kotwica oraz gorejące serce. Ma pociągłą, szczupłą twarz z okrągłymi, szeroko otwartymi oczami, wąskim nosem oraz czerwonymi ustami. Okalają ją siwe włosy, które spływając falami, zasłaniają uszy, nad czołem lok. Święty ma krótką brodę oraz wąsy. Jest ubrany w czerwoną tunikę z wąskimi rękawami, przepasaną w talii oraz płaszcz spięty na piersi fibulą. Gęsto drapowane tkaniny spływają do ziemi miękkimi fałdami.
W partiach ciała polichromia naturalistyczna, płaszcz i atrybuty złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna w długiej sukni trzymający w ręce dwa symboliczne klucze do królestwa niebieskiego. Święty w młodości był rybakiem i nosił imię Szymon. Został uczniem Jana Chrzciciela, apostołem, następcą Chrystusa oraz pierwszym papieżem. W czasie prześladowań Nerona został ukrzyżowany, na własną prośbę głową w dół, ponieważ uważał, że nie jest godny umierać jak Chrystus.
Ukazano go w statycznej pozie, z precyzyjnie oddaną głową, której ujęcie jest wzorowane na rzeźbach nowożytnych i schematycznie oddanymi dłońmi. Prawidłowo przedstawiono proporcje ciała oraz fałdy szat.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Ołtarz główny, w którym znajduje się rzeźba, był konserwowany między 1980 a 2000 rokiem.

Streszczenie

Przedstawienie św. Piotra umieszczone po lewej stronie ołtarza głównego zostało wykonane przez Stanisława Jarząbka z Kęt w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku. Jest przykładem poprawnej, dziewiętnastowiecznej rzeźby, która wypełniała licznie powstające w tym czasie neogotyckie ołtarze.

Bibliografia

Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Walczak Andrzej, "Beskidzka katedra Prymasa Tysiąclecia", Stryszawa 2002

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-28

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności