Witraże w bachowickiej świątyni wykonano w Krakowskim Zakładzie Witrażów Stanisława Gabriela Żeleńskiego, o czym informuje sygnatura zakładu umieszczona w prawym, dolnym narożu witraża przedstawiającego św. Jana Ewangelistę. Nie jest znana dokładna data ich powstania. Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bachowicach został wzniesiony w latach 1920-1925 według projektu znanego krakowskiego architekta i konserwatora Franciszka Mączyńskiego. Parafię w Bachowicach erygowano w 1929 roku, a prace wykończeniowe we wnętrzu świątyni trwały jeszcze do 1931 roku. O wykonaniu witraży nie wspomina w spisanej przez siebie kronice parafialnej ksiądz Franciszek Gołba, który skrupulatnie odnotowywał wszystkie zmiany we wnętrzu świątyni. Ksiądz Gołba zmarł w 1944 roku, można więc przypuszczać, że witraże wykonano już po zakończeniu drugiej wojny światowej. Zakład Żeleńskich, z krótkimi przerwami, funkcjonował podczas wojny. Po aresztowaniu właścicieli firmy przez gestapo w 1944 roku, jej działalność wznowiono w lutym 1945 roku.
Witraż w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego u góry łukiem półokrągłym. Kompozycja dwustrefowa. W dolnej części przedstawiony św. Mateusz ukazany frontalnie w ujęciu całopostaciowym. Święty wyobrażony jako dojrzały mężczyzna o dużych, ciemnych oczach i długim, prostym nosie. Włosy sięgające ramion i długa broda skręcone w spiralne loki. Postać ubrana w długą, czerwono-różową tunikę oraz płaszcz w odcieniach fioletu i błękitu, trzymająca w obu rękach zamkniętą księgę. Spod szat widoczne bose stopy. W dolnej części kompozycji widoczna klęcząca, długowłosa postać o dłoniach złożonych w geście modlitwy tj. anioł lub człowiek – symbol tego ewangelisty oraz banderola z napisem: „ŚW(IĘTY) MATEUSZ EWANGELISTA”. W tle widoczne wąskie romańskie kolumny o roślinnych kapitelach i trzonach dekorowanych geometryczną plecionką. W prześwitach pomiędzy kolumnami wkomponowano mniejsze sceny ukazujące wydarzenia związane z publiczną działalnością Chrystusa opisane przez św. Mateusza. W górnej części kompozycji w arkadzie ujętej dwiema zdwojonymi kolumienkami ukazany św. Szymon Apostoł trzymający w ręku narzędzie swojego męczeństwa – piłę. Święty ukazany frontalnie, w ujęciu całopostaciowym. Ubrany w beżową tunikę oraz jasnofioletowy płaszcz. Twarz owalna, włosy sięgające ramion, krótka broda. Arkada, w której umieszczono św. Szymona, ujęta jest dwoma mniejszymi arkadkami mieszczącymi motyw krzyża.
Omawiane dzieło jest częścią zespołu witraży przedstawiających ewangelistów, umieszczonych w czterech oknach prezbiterium bachowickiej świątyni. Witraże te noszą cechy neoromańskie i pod względem stylistycznym odwołują się bezpośrednio do średniowiecznej sztuki witrażowniczej. Świadczy o tym zarówno charakterystyczna stylizacja twarzy przedstawionych postaci – obwiedzionych malowaną, czarną kreską, spiralnie skręcone włosy oraz repertuar zastosowanych motywów zdobniczych i architektonicznych, czerpiący ze sztuki romańskiej. Zespół bachowickich witraży charakteryzuje się wysokim poziomem wykonania oraz dużymi walorami artystycznymi. Zostały one sporządzone w jednym najbardziej znanych krakowskich zakładów zajmujących się produkcją witraży tj. w Krakowskim Zakładzie Witrażów S. G. Żeleńskiego. Firma została założona w 1902 roku jako Krakowski Zakład Witrażów Artystycznych Oszkleń Wytrawiania na szkle prof. Władysława Ekielskiego i Antoniego Tucha. W 1904 roku do spółki przystąpił architekt Stanisław Gabriel Żeleński, który w 1906 roku przejął zakład na własność i zarejestrował go jako Krakowski Zakład Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Fabryka Mozaiki Szklanej S.G. Żeleński. Firma Żeleńskiego współpracowała z najbardziej znanymi artystami i projektantami pierwszej połowy XX wieku. W krakowskim zakładzie powstały witraże dla kilkudziesięciu kościołów w Krakowie i na terenie archidiecezji krakowskiej. Witraże wykonane w zakładzie Żeleńskiego często zdobią też wnętrza innych kościołów wzniesionych według projektu Franciszka Mączyńskiego, m.in. kościoła Karmelitanek bosych pw. Opieki św. Józefa w Krakowie, kościoła Jezuitów pw. Najświętszego Serca Jezusa w Krakowie czy kościoła pw. św. Bartłomieja Apostoła w Mogilanach. Omawiane dzieło przedstawia św. Mateusza – apostoła i ewangelistę. Był on celnikiem w Kafarnaum. Legenda głosi, że był misjonarzem w Etiopii, gdzie poniósł męczeńską śmierć. Towarzyszący mu atrybut w postaci młodzieńca nawiązuje do początku spisanej przez niego Ewangelii, w której przedstawił ziemski ród Jezusa oraz do wyobrażeń z wizji proroka Ezechiela (Ez 1, 4-12) i św. Jana (Ap 4, 6-8), interpretowanych jako symbole czterech ewangelistów. Zgodnie z powszechnym zwyczajem św. Mateusz został przedstawiony z księgą.
Dobry, nieznaczne odbarwienia szkła.
Dzieło jest częścią zespołu witraży przedstawiających ewangelistów, umieszczonych w czterech oknach prezbiterium bachowickiej świątyni. Nie jest znana dokładna data ich powstania, najprawdopodobniej zostały wykonane już po zakończeniu drugiej wojny światowej. Zespół bachowickich witraży nosi cechy neoromańskie i charakteryzuje się wysokim poziomem wykonania oraz dużymi walorami artystycznymi. Zostały one wykonane w jednym najbardziej znanych krakowskich zakładów zajmujących się wykonaniem witraży tj. w Krakowskim Zakładzie Witrażów S. G. Żeleńskiego. Omawiane dzieło przedstawia św. Mateusza Ewangelistę, którego tradycyjnym atrybutem jest człowiek (lub anioł) oraz księga.
Justyna Kuska, "Św. Mateusz Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mateusz-ewangelista-2