Figura św. Marcina z początku XIX wieku zapewne pochodzi z któregoś obecnie niezachowanego ołtarza bocznego. Jej pendant stanowi figura św. Augustyna.
Rzeźba drążona z tyłu stoi na prostokątnej podstawie ustawionej na profilowanej, zwężającej się ku dołowi konsoli przyściennej. Postać biskupa jest ujęta frontalni w nieznacznym kontrapoście z głową lekko skierowaną w prawo. Prawą rękę Marcin ma uniesioną przed siebie na wysokość piersi w lewej zaś trzyma laskę krzyżową. Święty ma pociągłą, wychudzoną twarz o szeroko otwartych oczach, mięsistym nosie i pełnych ustach. Głowę okala broda i lekko kręcone sięgające ramion włosy. Marcin na głowie ma szkarłatną mitrę zdobiną złotą ornamentyką. Ubrany jest w sutannę, białą komże dekorowaną u spodu szeroką koronką, stułę oraz szkarłatną kapę pokrytą złocistym ornamentem i lamowaną złotą tasiemką. Na postumencie widoczny jest podpis: "Ś[WIĘTY] MARCIN".
Andrychowska rzeźba św. Marcina, stanowiąca pendant do figury Augustyna, raczej zdaje się być przedstawieniem innego świętego, a w bliżej nieokreślonym czasie została przemianowana na św. Marcina. Być może był to św. Stanisław, któremu do ręki przełożono laskę krzyżową od św. Wojciecha, gdyż św. Marcina nie przedstawiano z laską krzyżową. Obie zatem rzeźby pierwotnie mogły przedstawiać głównych patronów Polski. Sam zaś rzeźba jeszcze mocno wyrasta ze wcześniejszej stylistyki późnobarokowej, o czym świadczy sam układ postaci.
Dobry. Ostatnią konserwację przeprowadzono w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku.
S. Kimpel, Martin von Tours, Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 7, Ikonographie der Helligen. Innozenz bis Melchisedech, Hrgs. E. Kirschbaum, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994,kol. 572-579.
Figura św. Marcina z początku XIX wieku zapewne pochodzi z któregoś obecnie niezachowanego ołtarza bocznego. Jej pendant stanowi figura św. Augustyna.
ks. Szymon Tracz, "Św. Marcin", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-marcin-8