Św. Joachim z Marią oraz św. Łukasz Ewangelista

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Centrum
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
feretron Najświętsza Maria Panna św. Joachim św. Łukasz
Miejsce przechowywania
ołtarz główy
Identyfikator
DZIELO/14599
Kategoria
feretron
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
obrazy: olej na blasze; struktura: drewno, techniki stolarskie i snycerskie, złocenie, aplikacje: blacha/złocenie, trybowanie
Wymiary podstawowe
szerokość – 152 cm
wysokość – 156 cm
Inne wymiary – obrazy: 72,5 × 52,5 cm podstawa: 152 × 23 × 19,5 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Feretron należał do Bractwa Św. Anny, założonego w 1590 roku przy kościele św. Anny w Krakowie. Niestety w źródłach archiwalnych nie zachowała się informacja o jego autorze. Pojawiają się natomiast liczne zapisy o konserwacjach zabytku: około 1880/1881, w 1887 roku (złocenie wykonane przez Jana Jędrzejowskiego), następnie złocenie w 1904 oraz kolejne w 1929 roku. Feretron wzmiankowany jest również w „Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce” z błędnym rozpoznaniem św. Joachima z Maryją, jako św. Józefa z Dzieciątkiem.

Opis

Feretron dwustronny z obrazami św. Joachima z małą Marią oraz św. Łukasza ustawiony na niskim postumencie, zaopatrzonym 
w otwory na drążki do noszenia. Struktura feretronu ujęta rzeźbioną ramą zdobioną ornamentem rocaille'owym i kwiatkami. W zwieńczeniu promienista gloria, pośrodku której w otoku utworzonym z obłoków hebrajski tetragram.

Na awersie obraz św. Joachima. Święty ukazany w półpostaci, frontalnie, trzymający 
na kolanach małą Matkę Boską, z głową uniesioną delikatnie ku górze i zwróconą 
w prawo. Twarz okolona długą, bujną i siwą brodą; włosy długie i siwe opadające na plecy; wzrok skierowany wysoko w lewy górny róg obrazu. Ubrany w brązową suknię z długimi rękawami oraz brązowy płaszcz zarzucony 
na ramiona, na głowie czerwona czapka. Matka Boska ukazana w pozycji siedzącej, zwrócona trzy czwarte w lewo, 
z głową skierowaną w swoją prawą stronę, z rękami złożonymi w geście modlitwy, 
z prawą nogą wspartą na półksiężycu. Twarz owalna z małymi ustami, krótkim i prostym nosem, wzrokiem skierowanym ku górze. Włosy długie, brązowe, z przedziałkiem pośrodku, upięte 
do tyłu, z białą różą wpiętą po lewej stronie. Ubrana w długą białą sukienkę ze złotym obszyciem wokół szyi, z rękawami podwiniętymi do przedramion oraz niebieski płaszcz okrywający nogi. Wokół głów postaci nimby o krótkich promieniach, u Matki Boskiej zdobione sześcioramiennymi gwiazdkami, wykonane 
z blachy złoconej. Taż sama złocona aplikacja na półksiężycu. Tło obrazu jednolite, ciemnobrązowe.

Na rewersie obraz św. Łukasza. Święty ukazany w półpostaci, z lewego profilu, prawą dłonią piszący w otwartej księdze, lewą ją podtrzymujący.Twarz podłużna, okolona średniej długości siwą brodą, oczy przymknięte, nos długi i wąski, włosy krótkie i siwe. Ubrany w ugrową szatę z długimi rękawami oraz białym kołnierzem. 
Po lewej stronie obrazu, nad księgą ukazana głowa wołu. Tło obrazu jednolite, ciemnozielone.
W glorii, nad obrazem św. Joachima tetragram (czteroliterowy zapis imienia Boga w języku hebrajskim): „יחיח”. Struktura feretronu pozłocona.

Zarys problematyki artystycznej

Feretron to obraz lub rzeźba umieszczone w ozdobnej ramie, z podstawą zaopatrzoną w otwory na drążki do noszenia podczas procesji. Zygmunt Gloger w „Encyklopedii staropolskiej” pochodzenie słowa „feretron”, czy „feretrum” wywodził ze starożytnego Rzymu, gdzie określało posągi niesione w pochodach triumfalnych. Jedna z pierwszych procesji chrześcijańskich z niesieniem wizerunku odbyła się w 590 roku, kiedy w Rzymie zapanowała epidemia tyfusu. Papież Grzegorz I Wielki zarządził w siedmiu kościołach Rzymu odprawienie nabożeństw suplikacyjnych, tzn. błagalnych. Nabożeństwa te były połączone z procesjami, w czasie których niesiono obraz Matki Boskiej Ocalenie Ludu Rzymskiego (Salus Populi Romani). Omawiany feretron powstał w drugiej połowie XVIII wieku w Krakowie w stylu rokokowym. Elementy zdobnicze feretronu, tj. kogucie grzebienie i ornamenty rocaille'owe są charakterystyczne dla sztuki tej epoki. Niestety nie znany jest twórca obrazów, na których ukazano św. Joachima i św. Łukasza. Według tekstów apokryficznych św. Joachim wywodził się z zamożnej rodziny z Galilei, był mężem św. Anny i ojcem Najświętszej Marii Panny. Święty Łukasz pochodził z Antiochii w Syrii, gdzie był lekarzem. Około 42 roku przyjął chrzest i przyłączył się do gminy chrześcijańskiej. Ewangelię napisał po 60 roku. Umarł mając prawdopodobnie 84 lata. Według tradycji miał być malarzem i stworzyć pierwszy obraz Matki Boskiej. Jest patronem Hiszpanii, malarzy, lekarzy i rzeźników. W ikonografii zwykle jest przedstawiany z księgą w dłoni i wołem u stóp, będącym jednym z czterech zwierząt ewangelicznych. W zwieńczeniu na tle promienistej glorii znajduje się tetragram, czyli czteroliterowy zapis imienia Boga w języku hebrajskim. Tetragram jako symbol obrazowania Boga w sztuce pojawił się pod wpływem reformacji. Początkowo propagowany był w kręgach anabaptystów i arian oraz w sztuce związanej ze środowiskami kalwińskimi i luterańskimi. Najczęściej występował samodzielnie otoczony promienistą glorią i obłokami, jednak czasem wpisywano go też wewnątrz trójkąta symbolu Trójcy Świętej. Tetragram pojawia się w drzeworytach, podniebieniach ambon oraz w zwieńczeniach małej architektury, tak jak w przypadku omawianego dzieła.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dostateczny, ubytki warstwy malarskiej 
i złoceń.

Streszczenie

Feretron dwustronny z obrazami św. Joachima z Marią oraz św. Łukasza powstał w drugiej połowie XVIII wieku i został wykonany w stylu rokokowym. Należał do Bractwa Św. Anny, założonego w 1590 roku przy kościele św. Anny w Krakowie. Interesującym elementem feretronu jest tetragram, czyli czteroliterowy zapis imienia Boga w języku hebrajskim znajdujący się w zwieńczeniu na tle promienistej glorii. Feretron jest obecnie umieszczony na ołtarzu głównym w kościele św. Anny.

Bibliografia

Gloger Zygmunt, "Encyklopedia staropolska ilustrowana, t. 2", Warszawa 1901
Forstner Dorothea, "Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon", Warszawa 1990
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Joachim z Marią oraz św. Łukasz Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-joachim-z-maria-oraz-sw-lukasz-ewangelista

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności