Obraz został namalowany w 1893 roku przez Edwarda Lepszego do nowego ołtarza.
Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem postaci św. Jana Kantego klęczącego przed stołem, ponad którym ukazuje się Matka Boska i młody Jezus. Święty zwrócony jest w trzech czwartych w lewo, ma rozłożone ręce i głowę uniesioną ku górze; wokół głowy nimb. Twarz owalna o starczych rysach, okolona siwą brodą. Włosy siwe, długie, opadają na kark. Święty jest ubrany w strój uniwersytecki w postaci czarnej togi z białym kołnierzykiem, podbitej czerwienią i gronostajowego mucetu. Ponad nim widoczny anioł w aureoli, przewiązany białą szarfą niosący białą lilię. Powyżej, w prawym górnym rogu obrazu, w otoczeniu rozświetlonych chmur niewielka postać Matki Boskiej w niebieskim płaszczu, która prezentuje młodego Jezusa. Chrystus w różowej tunice trzyma w wysuniętych przed siebie dłoniach wieniec laurowy z białą wstęgą. Oboje mają wokół głów promieniste nimby. Przed świętym stoi stół przykryty zieloną tkaniną z dwiema księgami i klepsydrą. W tle widać fragment kolumny, sklepienia oraz regału z książkami. Malowidło w ciemnej tonacji, z zaakcentowanymi jasną kolorystyką dominantami kompozycyjnymi. Obraz ujęty ramą ze wzorem skośnej, złotej kratki o polach wypełnionych rozetami na czerwonym tle.
Święty Jan (1390-1473) urodził się w Kętach, stąd zwany jest Kantym. Był wykładowcą na Uniwersytecie Krakowskim, dlatego został przedstawiony w todze profesorskiej. Znany był z wiary, ascezy i uczynków miłosierdzia. Jest patronem Polski, archidiecezji krakowskiej, Krakowa, profesorów i młodzieży. Księgi, które przed nim leżą są symbolem nauki oraz mądrości.
Kompozycja obrazu nawiązuje do barokowych przedstawień mistycznych, upowszechniających nowoczesną na owe czasy formę pobożności – mistykę, polegającą na dążeniu do bezpośredniego kontaktu z Bogiem przez osobiste doświadczenie. Podobnie jak na wielu obrazach wotywnych Mistrza z Kęt, w omawianym dziele pojawia się trzymana przez wyłaniające się spośród obłoków putto biała lilia – jeden z atrybutów podkreślających świętość i cnoty Jana Kantego.
Po konserwacji w 2013 roku.
Obraz został namalowany przez Leonarda Lepszego do nowego ołtarza ufundowanego w 1893 roku. Kompozycja obrazu nawiązuje do barokowych przedstawień mistycznych, upowszechniających nowoczesną na owe czasy formę pobożności – mistykę, polegającą na dążeniu do bezpośredniego kontaktu z Bogiem przez osobiste doświadczenie.
Agata Felczyńska , "Św. Jan Kanty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-kanty-4