Przemienienie Pańskie

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Tomice
Miejscowość
Radocza
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Północ
Parafia
Przemienienia Pańskiego
Tagi
malarstwo XIX wieku Przemienienie Pańskie
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/13672
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 108 cm
wysokość – 177 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz „Przemienienie Pańskie” został wykonany w XIX wieku. Odnowiono go w 1936 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami, ukazujący scenę Przemienienia Pańskiego na górze Tabor. U góry, pośrodku kompozycji pośród obłoków ukazany jest Chrystus z szeroko rozłożonymi rękami, głową przechyloną w prawą stronę i lewą nogą ugiętą w kolanie. Twarz podłużna z długim nosem, małymi ustami i dużymi oczami ze wzrokiem skierowanym do góry. Wokół głowy bujne i długie włosy. Chrystus ubrany jest w białą suknię oraz biały płaszcz. Po prawej stronie Zbawiciela stoi prorok Eliasz, a po lewej Mojżesz, obaj zwróceni w stronę Chrystusa. Eliasz ubrany jest w jasnoróżowe szaty (suknię i płaszcz), natomiast Mojżesz w brązową suknię i jasnoniebieski płaszcz. Obaj mają twarze o rysach starszych mężczyzn z siwymi włosami oraz długimi, siwymi brodami. Mojżesz ma na głowie dwa złote rogi, a w dłoniach trzyma tablice dekalogu z cyframi rzymskimi. W dolnej strefie kompozycji na tle wzniesienia ukazani są w poruszonych pozach św. Jan Ewangelista, św. Piotr oraz św. Jakub. Święty Piotr, przedstawiony po lewej stronie ubrany jest w błękitną suknię i brązowy płaszcz. Po prawej stronie siedzi św. Jan Ewangelista z długimi włosami, ubrany w zieloną suknię oraz czerwony płaszcz. Natomiast pośrodku znajduje się św. Jakub w jasnofioletowym płaszczu. Wszyscy o fizjonomiach dla nich charakterystycznych w ikonografii chrześcijańskiej: św. Jan – o fizjonomii młodzieńca z długimi włosami, a św. Piotr – z krótkimi i siwymi włosami oraz krótką brodą. W oddali widać górski krajobraz. Rama drewniana, profilowana i pozłacana.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawia Przemienienie Pańskie, wydarzenie z życia Chrystusa na górze Tabor, które odbyło się w obecności apostołów: św. Piotra, św. Jakuba Starszego i św. Jana Ewangelisty, podczas którego ukazali się Mojżesz i Eliasz. Jest ilustracją fragmentu Ewangelii św. Mateusza: „Po sześciu dniach Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i brata jego Jana i zaprowadził ich na górę wysoką, osobno. Tam przemienił się wobec nich: twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło. A oto im się ukazali Mojżesz i Eliasz, którzy rozmawiali z Nim. Wtedy Piotr rzekł do Jezusa: «Panie, dobrze że tu jesteśmy; jeśli chcesz postawię tu trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza». Gdy on jeszcze mówił, oto obłok świetlany osłonił ich, a z obłoku odezwał się głos: «To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie, Jego słuchajcie!» Uczniowie, słysząc to upadli na twarz i bardzo się zlękli. A Jezus zbliżył się do nich, dotknął ich i rzekł: «Wstańcie, nie lękajcie się!» Gdy podnieśli oczy, nikogo nie widzieli, tylko samego Jezusa” (Mt 17,1-8). Dzieło zostałe przedstawione w tradycyjnym schemacie kompozycyjnym, w którym występują kolejno od dołu: apostołowie, powyżej Chrystus na tle obłoków, ubrany w białą szatę, a po jego bokach Mojżesz i Eliasz. Obraz z Radoczy jest naśladownictwem kompozycji „Przemienienie Pańskie” Rafaela z lat 1516-1520. Niestety nie jest znany autor obrazu.

Streszczenie

Obraz „Przemienienie Pańskie” został wykonany w XIX wieku przez nieznanego artystę. Dzieło jest naśladownictwem kompozycji „Przemienienie Pańskie” Rafaela z lat 1516-1520.

Bibliografia

Biernacka Małgorzata, "Ikonografia publicznej działalności Chrystusa w polskiej sztuce nowożytnej", Warszawa 2003

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum parafialne kościoła w Radoczy, Nowy inwentarz kościelny i beneficjalny 1928 rok, b.s.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie, Karta inwentarzowa obrazu Przemienienie Pańskie, oprac. Krystyna Mastalska, 1974.

Jak cytować?

Maria Działo, "Przemienienie Pańskie", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/przemienienie-panskie-5

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności