Predella powstała najpewniej w pierwszej ćwierci XVII wieku, jako część niezachowanego ołtarza. Tematyka dekoracji predelli – aniołowie z arma Christi wskazuje, że dzieło mogło pierwotnie znajdować się w ołtarzu bocznym z wizerunkiem Chrystusa Ukrzyżowanego. W „Tece Grona Konserwatorów Galicji Zachodniej” z 1900 roku opisano predellę znajdującą się jeszcze luzem w zakrystii „na drzewie na złoconym tle 2 anioły klęczące z predelli jakiegoś ołtarza, malowanie cechowe”. W publikacji z 1916 roku dzieło wymienione było już w ołtarzu św. Anny. W 2016 roku predella przeszła pełną konserwację.
Predella ustawiona na niskim, profilowanym cokole, zamknięta profilowanym gzymsem, z wyodrębnionymi skrajnie dwoma pilastrami oraz tabernakulum po środku. Pilastry wypełnione tłoczonym w zaprawie i złoconym ornamentem okuciowym z kaboszonami i rautami, flankowane uszami w formie łuku półkolistego nadwieszonego z uskokiem. Drzwiczki tabernakulum w formie stojącego prostokąta, ujęte profilowaną ramą, w polu przedstawienie kielicha z hostią w glorii promienistej. W polach pomiędzy pilastrami a tabernakulum malowane przedstawienia aniołów z arma Christi przed parapetem, na złoconym i tłoczonym w zaprawie tle wypełnionym ornamentem roślinnym z elementami rozet, wici roślinnej i lilii heraldycznych. W lewej części półpostać anioła zwróconego w trzech czwartych w prawo, z uniesioną głową skierowaną w przeciwną stronę. W prawej, uniesionej ręce trzyma trzcinę, lewą opuszczoną wskazuje na parapet, gdzie leżą korona cierniowa, łańcuchy i sznur. Anioł ma owalną twarz, o wąskich, migdałowatych oczach skierowanych w górę, wąskim nosie i pełnych, rozchylonych ustach, okoloną rozwianymi, jasnobrązowymi włosami, sięgającymi ramion. Ubrany jest w szarą szatę spodnią z długimi, wąskimi rękawami i zieloną szatę wierzchnią z szerokimi rękawami i czerwonym kołnierzykiem. Skrzydła ma duże, złożone. W prawej części półpostać anioła ukazanego frontalnie z głową skierowaną w prawo. Lewą ugiętą ręką przytrzymuje włócznię, w dłoni trzyma sznur oraz palcem wskazuje na parapet, na którym leży nóż, prawą ręka trzyma sakwę pieniędzy leżącą na parapecie. Twarz ma owalną, o wąskich, migdałowatych oczach, prostym nosie i pełnych ustach, okoloną falowanymi włosami, sięgającymi ramion. Anioł ubrany jest w biało-szarą szatę spodnią o wąskich rękawach oraz ciemnoróżowy płaszcz skrzyżowany na piersi. Skrzydła duże, złożone.
Predella stanowi podstawę retabulum, która ustawiona jest na mensie ołtarza. W gotyckich i wczesnonowożytnych ołtarzach często była ozdobiona rzeźbioną lub malowaną dekoracją. Ornament okuciowy (przypominający płaskie, metalowe okucia) z kaboszonami i rautami (naśladowanie szlifowanych kamieni) występował od drugiej połowy XVI aż do pierwszej ćwierci XVII wieku. Towarzyszyły mu również elementy roślinne. Tłoczona w zaprawie i złocona dekoracja tła odwołuje się do tradycji gotyckiego malarstwa tablicowego. Jakkolwiek występowanie ornamentu okuciowego oraz sposób malowania aniołów pozwala określić czas powstania dzieła na pierwszą ćwierć XVII wieku. W tym właśnie okresie w kościele łapanowskim powstało nowe wyposażenie. Predella zaś pochodzi z jednego z niezachowanych ołtarzy bocznych.
Tematyka jej dekoracji, przedstawiająca anioły z arma Christi, jest pasyjna. Arma Christi są to narzędzia męki Pańskiej, które stanowią symbole cierpienia Chrystusa. Towarzyszą one przedstawieniom pasyjnym, takim jak chociażby Ukrzyżowanie. Dlatego też najpewniej predella pochodzi z ołtarza z takim wizerunkiem.
W 2016 roku predella przeszła pełną konserwację [na zdjęciu jeszcze przed restauracją]
Predella powstała najpewniej w pierwszej ćwierci XVII wieku, jako część niezachowanego ołtarza. Przed 1916 rokiem została wtórnie zamontowana do ołtarza św. Anny. Tematyka dekoracji predelli, przedstawiająca anioły z arma Christi, jest pasyjna, dlatego też najpewniej pochodzi z dawnego ołtarza z wizerunkiem Ukrzyżowanego.
Paulina Kluz, "Predella", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/predella