Karawan powstał w drugiej połowie XIX wieku jako ważny element uświetniający uroczystości pogrzebowe w parafii, pozwalający na przewóz trumny na dalsze odległości. Używano go jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku.
Konny karawan uzyskał formę czterokołowego wozu na resorach z baldachimem wspartym na czterech filarach (w osiach skrajnych) i dwóch kolumnach o skręconych trzonach (w osiach środkowych). Na filarach umieszczono płaskorzeźbione i srebrzone półpostacie lamentujących aniołów, wsparte na wolutowych konsolach dekorowanych palmetami i akantem. Długowłose anioły ukazane zostały w wąskich tunikach przewiązanych w pasie. W lewej ręce trzymają wieńce, prawą ręką ugiętą w łokciu dotykają twarzy w geście rozpaczy. Baldachim przyjął kształt czterospadowego dachu zwieńczonego krzyżem. Spływy dachu ozdobiono postrzępionymi, srebrzonymi liśćmi palmowymi. Jego boki dekoruje płaskorzeźbiona, ażurowa i złocona stylizowana wić akantowa, złączona w dolnej części z arkaturą. Na dłuższych bokach baldachimu ornament rozdziela z jednej strony srebrzona i płaskorzeźbiona głowa Chrystusa w koronie cierniowej w typie Veraikon, z drugiej główki anielskiej oraz zachowana częściowo głowa Matki Boskiej Bolesnej. Dodatkowo płaskorzeźbiony ornament roślinno-kwiatowy zdobi dolne, dłuższe boki karawanu. Z przodu karawanu usytuowano siedzisko w formie płaskorzeźbionego fotela o wolutowo skręconych podłokietnikach. Zaplecek zwieńczony został płaskorzeźbionym ornamentem akantowym, a boki fotela udekorowano płaskorzeźbionymi liśćmi dębu. Odwrocie zaplecek ozdobiono płaskorzeźbionymi liśćmi akantu, wieńcem z liści dębowych oraz dwoma skrzyżowanymi liśćmi palmowymi. Przed fotelem znajduje się klapa na oparcie nóg dla woźnicy. Pod nią usytuowano drewniane elementy pozwalające zaprzęgnąć konia. Drewniane i okute koła z przodu są mniejsze od kół z tyłu.
Karawany początkowo były przeznaczone do pogrzebów osób znaczących, zwłaszcza władców. Konne karawany w powszechne użycie weszły w Polsce od 1770 roku, kiedy cmentarze grzebalne przeniesiono poza mury miejskie. Ich techniczny rozwój wiązał się z unowocześnianiem karety i powozów, chociażby poprzez wprowadzenie resorów, amortyzujących wstrząsy. Były to specjalnie konstruowane wozy, charakteryzujące się bogatą dekoracją snycerską, zdobiącą wystawne baldachimy wsparte na kolumnach, bądź też filarach. W XX wieku na szeroką skalę w karawanach stosowano również przeszklenia. Konne karawany były w posiadaniu każdej większej miejscowości i powszechnie używano je jeszcze na wsiach w latach osiemdziesiątych XX wieku. Podobny karawan jak w Osieku zachował się do niedawna np. w Wieprzu i Cięcinie koło Żywca. W kondukcie pogrzebowym przed karawanem niesiony jest krzyż, następnie idzie duchowieństwo w szatach liturgicznych, służba liturgiczna i kapłan celebrujący nabożeństwo żałobne. Natomiast za karawanem rodzina zmarłego oraz inni uczestnicy pogrzebu.
Dobry. Widoczne przetarcia warstwy malarskiej. Niektóre z wieńców trzymanych przez anioły są uszkodzone, podobnie jak i głowa Matki Boskiej Bolesnej na boku baldachimu.
T. Syczewski, Karawan, [w] Encyklopedia katolicka, t. VIII, Język-Kino, red. A. Szostek i inn., Lublin 2000, kol. 780.
Karawan powstał w drugiej połowie XIX wieku jako ważny element uświetniający uroczystości pogrzebowe w parafii, pozwalający na przewóz trumny na dalsze odległości. Używano go jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku.
ks. Szymon Tracz, "Karawan", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/karawan