Ołtarz został wystawiony w czasie budowy kościoła w 1828, konsekrowany w 1834 roku przez biskupa tarnowskiego Franciszka de Paulo Pisztka (1786-1846). Kościół wzniesiono pod wezwaniem św. Michała Archanioła. Od 1881 funkcjonuje pod wezwaniem Imienia Najświętszej Maryi Panny. Z tego powodu w głównym polu ołtarza umieszczono wizerunek Matki Boskiej.
Ołtarz został dwukrotnie odmalowany przez Józefa Stopę, malarza z makowa w czerwcu i lipcu 1901 i 1912 roku (wówczas też został odzłocony). Kolejne odmalowanie miało miejsce w 1948 roku. W 1985 roku ołtarz został odnowiony przez Stanisława Mielęckiego z Sułkowic i pana Nawałkę z Krakowa. W 2001 roku córka malarza Stanisława Kudłacza -
Katarzyna pozłociła go szlagmetalem darowanym przez księdza Franciszka Bobeła.
W 1962 roku zakupiono nowe, pancerne tabernakulum.
Ołtarz architektoniczny, przyścienny, jednokondygnacyjny ze zwieńczeniem i bramkami, ustawiony na dwóch stopniach.
Na mensie tabernakulum i znajdujący się nad nim tron wystawienia na rzucie kwadratu o ściętych ćwierćkoliście narożach. Całość ujęta usadowionymi na wysokich cokołach kolumienkami dźwigającymi odcinki belkowania ze wspólnym gzymsem będące jednocześnie podstawami dla figur klęczących i stojących aniołów. W wieńczeniu półsferyczna kopuła dekorowana girlandami kwiatowymi zwieńczona księgą z siedmioma pieczęciami, na której leży baranek.
Nastawa ołtarzowa architektoniczna, przyścienna, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem, jednoosiowa z bramkami, na dwustrefowym cokole. Ujęta dwiema parami kolumn o kanelowanych na wysokości dwóch trzecich trzonach i kapitelach kompozytowych, rozdzielonych półfilarami z gablotami wypełnionymi wotami, podtrzymującymi wyłamane na ich osi belkowanie. W polu środkowym nisza w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym mieszcząca obraz Matki Boskiej Śnieżnej. Zwieńczenie w formie trzymanego przez dwa anioły baldachimu z podwieszonym płaszczem królewskim z podbiciem gronostajowym i złotą lamówką, z gzymsem z podwieszonymi lambrekinami. Na płaszczu umieszczono monogram Marii. Na skraju belkowania para klęczących na podstawie aniołów. Bramki w formie arkad z kluczem, zwieńczone dwoma spływami wolutowymi stanowiącymi podstawę dla cokołów na figury św. Piotra i św. Pawła. Na cokołach kolumn wieńce laurowe, w partii fryzu rozety i przeplatająca się wić roślinna, w pachach rozety z wicią roślinną. Struktura polichromowana w kolorze seledynowym; kolumny, profile i ornamentyka złocone i srebrzone, anioły polichromowane naturalistycznie.
W religii chrześcijańskiej ołtarz jest miejscem modlitwy i ofiary mszy. Patrząc z perspektywy dziejów sztuki sztuki, ołtarze przybierały z biegiem czasu różne formy – od prostego stołu, po rozbudowane, ozdobne konstrukcje architektoniczne wypełnione treścią i symboliką, z przedstawieniami osób i wydarzeń ważnych z punku widzenia duszpasterskiego.
Ołtarz z przedstawieniem Matki Boskiej Śnieżnej stanowi, wraz z dwoma ołtarzami bocznymi, amboną oraz chórem, spójny element wyposażenia, które zostało wykonane do nowo wybudowanego kościoła w 1828 roku. Wszystkie są dziełem jednego warsztatu, który posługiwał się formami historyzującymi. Ołtarz główny wykorzystuje elementy typowe dla sztuki późnego baroku, np. uskokowe ustawienie partii zewnętrznych lub kształt zwieńczenia.
Dobry. Ołtarz został dwukrotnie odmalowany przez Józefa Stopę, malarza z makowa w czerwcu i lipcu 1901 i 1912 roku (wówczas też został odzłocony). Kolejne odmalowanie miało miejsce w 1948 roku. W 1985 roku ołtarz został odnowiony przez Stanisława Mielęckiego z Sułkowic i pana Nawałkę z Krakowa. W 2001 roku córka malarza Stanisława Kudłacza -
Katarzyna pozłociła go szlagmetalem darowanym przez księdza Franciszka Bobeła.
Bobeł Franciszek, Kościół w Harbutowicach pod wezwaniem Najświętszego Imienia Maryi, Kraków 2003, s. 30.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. I, Województwo krakowskie, red. Szablowski Jerzy, Warszawa 1953, s. 465.
Ołtarz był wystawiony w czasie budowy kościoła w 1828 i konsekrowany w 1834 roku przez biskupa tarnowskiego Franciszka de Paulo Pisztka. Wraz z dwoma ołtarzami bocznymi, amboną oraz chórem stanowi spójny element wyposażenia, które jest dziełem warsztatu posługującego się formami historyzującymi.
Agata Felczyńska, "Ołtarz główny Matki Boskiej Śnieżnej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-matki-boskiej-snieznej