Rzeźbę nieznanego świętego umieszczono w nastawie ołtarzowej z trzeciej ćwierci XVIII wieku. Po drugiej stronie ołtarza jest ustawiona rzeźba drugiego, również nieznanego świętego. Obie pochodzą z tego samego warsztatu rzeźbiarskiego. W polu głównym ołtarza znajduje się obraz przedstawiający Zwiastowanie, a w zwieńczeniu Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny.
Rzeźba drążona, ustawiona na prostopadłościennym cokole. Figura ukazana frontalnie, w silnym kontrapoście z prawą nogą ugiętą w kolanie, z głową skierowaną w lewo, z dwoma rękami wyciągniętymi w prawą stronę. Twarz szczupła, pociągła, wyraźnie zarysowane linie łuków brwiowych, nosa i kości policzkowych; oczy niewielkie, głęboko osadzone, nos wąski, prosty, usta pełne, rozchylone; okolona krótką, kręconą brodą. Włosy krótkie, głęboko rzeźbione w pojedyncze pukle, opadające na plecy. Święty ubrany jest w suknię rozchyloną na piersi, z kołnierzykiem; przepasaną szarfą w talii; rękawy długie z podwiniętym brzegiem; tkanina ściśle przylegająca do ciała, marszczona, silnie drapowana. Płaszcz przerzucony przez lewe ramię, otaczający postać i zawinięty na prawym boku, z fragmentem upiętym u pasa; tkanina silnie drapowana, o wywiniętym brzegu i rozwianych fragmentach. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szata złocona.
Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Brodach nie ustalono autorów dekoracji rzeźbiarskiej ołtarzy bocznych. Również rozpoznanie ikonograficzne jest utrudnione, ze względu na brak cech charakterystycznych i rozpoznawalnych atrybutów. Rzeźbę cechuje delikatnie poruszony, choć stateczny układ ciała. Ekspresja dzieła wyrażona jest natomiast w partii szat o obfitych draperiach oraz w wysublimowanym układzie palców dłoni. Sposób rzeźbienia może wskazywać na trzecią ćwierć XVIII wieku.
Rzeźba nieznanego świętego powstała prawdopodobnie w trzeciej ćwierci XVIII wieku. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Brodach nie ustalono autorów dekoracji rzeźbiarskiej ołtarzy bocznych. Również rozpoznanie ikonograficzne jest utrudnione, ze względu na brak cech charakterystycznych i rozpoznawalnych atrybutów.
Maria Działo, "Nieznany święty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nieznany-swiety-5