Grupa rzeźbiarska składająca się z rzeźb Chrystusa na krzyżu, Matki Boskiej i św. Jana Ewangelisty do 1979 roku znajdowała się na zewnątrz świątyni, na wschodniej ścianie prezbiterium kościoła św. Marka od strony ulicy Sławkowskiej. W latach 1979-1981 przeprowadzono konserwację zabytku, po której rzeźby umieszczono wewnątrz kościoła na północnej ścianie bocznej nawy. Pierwotnie grupa Ukrzyżowania znajdowała się na belce tęczowej świątyni. Figury nie pochodzą z tego samego czasu. Zdaniem badaczy, krucyfiks mógł powstać w drugiej połowie XV lub na początku XVI wieku, rzeźby asystencyjne tj. figury Marii i św. Jana powstały na początku XVI wieku w innym warsztacie. Być może zostały uzupełnione po pożarze kościoła z 1494 roku. Wojciech Walanus z kolei uważa, że figury te mogą pochodzić z jednego z krakowskich kościołów zburzonych na początku XIX wieku.
Rzeźba pełna, ustawiona na niewielkiej, owalnej podstawie. Maria przedstawiona frontalnie, w pozycji stojącej z rękami skrzyżowanymi na wysokości piersi. Matka Chrystusa została przedstawiona jako szczupła kobieta o owalnej twarzy o zasmuconym wyrazie. Wyraźnie zaznaczone łuki brwiowe, długi prosty nos i niewielkie usta. Oczy skierowane przed siebie. Dłonie o długich i szczupłych palcach. Maria ubrana jest w fioletową suknię z długimi rękawami oraz obszerny, ciemnogranatowy płaszcz szczelnie otulający ciało i tworzący głęboko łamane, ostre fałdy. Na głowie Marii biała chusta oraz podwika. Figura w pełni polichromowana.
Józef Lepiarczyk i Andrzej M. Olszewski zwrócili uwagę na różny sposób kształtowania draperii szat w figurach Marii oraz św. Jana i rzeźbie ukrzyżowanego Chrystusa. W figurach asystencyjnych są one modelowane twardo i światłocieniowo, jakby z blachy. Perizonium okrywające biodra Chrystusa jest natomiast rzeźbione płycej i tworzy drobne marszczenia draperii. Ta obserwacja skłoniła badaczy do wysunięcia tezy, że wspomniane rzeźby zostały wykonane w różnym czasie przez odrębne warsztaty rzeźbiarskie. Posągi Marii i św. Jana pod względem stylistycznym należą do końcowej fazy gotyku. Zdaniem Andrzeja M. Olszewskiego mogły powstać po pożarze, jaki strawił kościół św. Marka w czerwcu 1494 roku. Górną granicę czasu powstania rzeźb wyznacza, zdaniem badacza porównanie z grupą Ukrzyżowania z tzw. tryptyku Jana Olbrachta z katedry wawelskiej. Dzieło to powstało około 1503 roku i jest zależne od rzeźb z kościoła św. Marka, które musiały zatem powstać nieco wcześniej. Badaczom nie udało się znaleźć dzieł pochodzących z tego samego warsztatu co omawiana figura ukrzyżowanego Chrystusa z kościoła św. Marka. Jednak zdaniem Andrzeja M. Olszewskiego „osadzona jest ona dobrze w tle małopolskiej rzeźby późnogotyckiej. Ze względu na głowę (łącznie z koroną cierniową) datować ją wolno na początek w. XVI”.
Dobry, zabrudzenia. Rzeźba poddana konserwacji w latach 1979-1981.
Grupa rzeźbiarska składająca się z rzeźb Chrystusa na krzyżu, Matki Boskiej i św. Jana Ewangelisty do 1979 roku znajdowała się na zewnątrz świątyni, na wschodniej ścianie prezbiterium kościoła św. Marka od strony ulicy Sławkowskiej. Po konserwacji zabytku w latach 1979-1981 rzeźby umieszczono wewnątrz kościoła na północnej ścianie bocznej nawy. Pierwotnie grupa Ukrzyżowania znajdowała się na belce tęczowej świątyni. Figury nie pochodzą z tego samego czasu ani tego samego warsztatu. Zdaniem badaczy, krucyfiks mógł powstać w drugiej połowie XV lub na początku XVI wieku, rzeźby asystencyjne tj. figury Marii i św. Jana powstały na początku XVI wieku. Wojciech Walanus uważa, że rzeźby Marii i św. Jana mogą pochodzić z jednego z krakowskich kościołów zburzonych na początku XIX wieku.
Justyna Kuska, "Maria z grupy Ukrzyżowania", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/maria-z-grupy-ukrzyzowania